Alternatieven voor de auto

Vlaanderen werkt aan meer en beter openbaar vervoer én meer en betere fietsinfrastructuur om zoveel mogelijk automobilisten te verleiden met een aantrekkelijk alternatief. 

Herinrichting = opportuniteit voor duurzame mobiliteitsoplossingen

De Ring rond Brussel werd niet ontworpen voor het autoverkeer van vandaag. De grote herinrichting maakt de Ring beter geschikt voor het verkeer van vandaag en morgen. Maar ‘verkeer’ is zoveel meer dan alleen de wagen. Vlaanderen werkt aan duurzame mobiliteitsoplossingen die gebruik maken van álle vormen van vervoer. De herinrichting van de Ring is een buitenkans om ook de fietsinfrastructuur en het openbaar vervoer rond Brussel bij de tijd te brengen. De overheid wil de burger zo verleiden om de positieve keuze voor de fiets of het openbaar vervoer te maken. 

Harde argumenten voor fiets en openbaar vervoer

Er zijn heel wat ‘zachte’ argumenten die pleiten voor de fiets of het openbaar vervoer. Iedereen weet dat fietsen goed is voor de conditie, en dat het openbaar vervoer minder druk legt op het milieu. Om nog meer chauffeurs te verleiden, moeten de alternatieven voor de auto ook kunnen schermen met ‘harde’ argumenten, zoals kwalitatieve infrastructuur. Vlaanderen werkt daarom aan nieuwe lijnen voor het openbaar vervoer en betere verbindingen voor de fiets. 

FietsGEN: 280 km fietssnelwegen

Een kaart van alle fietsGEN-routes

Er is nog heel wat potentieel voor de fiets, zeker in het woon-werkverkeer. Vandaag kiest 14% van de pendelaars voor de fiets. Dat is te weinig, zeker als u weet dat het aandeel van korte verplaatsingen in Brussel en de Vlaamse Rand heel hoog ligt. De Vlaamse overheid werkt daarom, samen met het Brussels Gewest en de provincie Vlaams-Brabant, aan het fietsGEN-netwerk. 280 kilometer aan fietssnelwegen van de Vlaamse Rand naar Brussel moeten zorgen voor een snel, veilig en comfortabel fietsverkeer.

Lees meer over de drie fietssnelwegen waar de Vlaamse overheid prioritair werk van maakt. 

Nieuwe tramlijnen 

Goed openbaar vervoer is een sterk alternatief voor de file. Vlaanderen werkt daarom aan betere openbaar vervoer-verbindingen tussen de Vlaamse Rand en Brussel.  De Lijn lanceerde al de START-buslijnen en de NMBS startte met het Gewestelijk Expressnet (GEN). 

Onder de noemer ‘Brabantnet’ wordt gewerkt aan drie nieuwe tramlijnen.  De nieuwe lijnen volgen trajecten van Jette tot de luchthaven van Zaventem, langs de A12 van Brussel tot in Willebroek en van de luchthaven van Zaventem naar Brussel. Het Brabantnet is goed voor 2000 auto’s minder tijdens de ochtendspits of 20.000 minder auto’s per dag.

Lees meer over Brabantnet. 

Klik door naar…

Vlag Europese Unie

Medegefinancierd door de Europese Unie

Contactgegevens

Wegen & Verkeer Vlaams-Brabant
Diestsepoort 6 - bus 81
3000 Leuven

t.: +32 (0)16 66 57 50
f.: +32 (0)16 66 57 55

Nieuwsbrief

Wilt u het laatste nieuws over de ring om Brussel in uw mailbox?

Schrijf u dan hier in op onze digitale voortgangsberichten.