Drie fietssnelwegen

De fiets is een goed en gezond alternatief voor korte en minder korte trajecten, zeker nu de elektrische fiets populairder wordt. Daarom werkt de Vlaamse overheid de komende jaren de 'missing links' in drie fietssnelwegen af. Er komt onder andere een fietsbrug over de Ring om de 'HST-fietssnelweg' tussen Leuven en Brussel compleet te maken. 

"Drie fietssnelwegen grafisch voorgesteld"

Bekijk hier het volledige fietsGEN.  

De HST-fietsroute (Brussel-Leuven) 

De HST-route langs de spoorlijn Brussel-Leuven wordt nu al volop gebruikt, maar de Ring rond Brussel vormt nog een barrière. In het voorjaar van 2017 stelt Wegen en Verkeer een studiebureau aan om het ontwerp van een fietsbrug over de R0 volledig uit te werken. Die brengt de zone van de luchthaven en de belangrijkste bedrijvenzones in Diegem meteen een stuk dichter bij elkaar.

Een impressie van de fietsbrug over de Ring

Opwijk-Asse-Brussel

Een tweede fietssnelweg loopt langs de spoorlijn Dendermonde-Brussel en verbindt de gemeenten Opwijk, Merchtem en Asse met Brussel. De fietsroute is een veilig alternatief voor fietsers die de drukke Brusselsesteenweg willen vermijden. De route stopt momenteel in Asse. Wegen en Verkeer zal het ontbrekende stuk aanleggen ter hoogte van de spoorlijntunnel bij de Brusselsesteenweg in Groot-Bijgaarden, zodat fietsers in de toekomst de route kunnen volgen tot in Brussel.

Kanaalroute (Vilvoorde-Halle)

De derde prioritaire route is de kanaalroute tussen Vilvoorde en Halle, die vooral ten noorden van Brussel nog beter kan. In Vilvoorde zal Waterwegen en Zeekanaal in het kader van de herinrichting van de Vaartdijk ook veilige fietspaden aanleggen. Op die manier wordt de Zuidelijke Kanaalroute tussen Grimbergen en Halle vervolledigd.  

Fietssnelwegen: de investering waard

Fietssnelwegen zijn de investering meer dan waard, blijkt uit onderzoek van de Vlaamse overheid en de provincie Vlaams-Brabant. In 2011 en 2012 deden zij tellingen en namen ze enquêtes af op de HST-route tussen Leuven en Brussel, en in 2013 deden ze dat op de Zuidelijke kanaalroute tussen Halle en Brussel. Beide fietsroutes bleken een belangrijke route te vormen voor het woon-werkverkeer. Bijna de helft van het fietsverkeer op weekdagen waren immers fietsers die de route gebruiken om naar het werk te gaan. Bovendien gebruiken deze fietsers de route zeer regelmatig (sommigen zelfs elke werkdag). 

Op de drukste punten op de Kanaalroute telde de provincie Vlaams-Brabant dagelijks gemiddeld tussen de 338 en 486 fietsbewegingen (d.w.z. dat een fietser die ‘s morgens heen fietst en ‘s avonds terug, twee keer geteld wordt). Op de drukste punten op de HST-route telden ze tot gemiddeld 500 fietsbewegingen per dag. Bij evenementen liggen deze aantallen nog hoger (meer dan 1.000 fietsbewegingen). 

Lange afstanden

En wat met de afstand? Hoeveel kilometers leggen functionele fietsers gemiddeld af? Die afstanden zijn vrij hoog: gemiddeld 19,9 km. En dat terwijl onderzoek naar verplaatsingsgedrag aantoonde dat 70% van de fietsverplaatsingen naar het werk minder dan 5 km bedraagt. Fietssnelwegen worden dus intensief gebruikt én zetten pendelaars aan om langere afstanden te fietsen. 

Klik door naar…

Vlag Europese Unie

Medegefinancierd door de Europese Unie

Contactgegevens

Wegen & Verkeer Vlaams-Brabant
Diestsepoort 6 - bus 81
3000 Leuven

t.: +32 (0)16 66 57 50
f.: +32 (0)16 66 57 55

Nieuwsbrief

Wilt u het laatste nieuws over de ring om Brussel in uw mailbox?

Schrijf u dan hier in op onze digitale voortgangsberichten.