Een herinrichting met parallelrijbanen

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts heeft op 28 maart in Diegem (Machelen) het voorontwerp van de nieuwe Ring rond Brussel voorgesteld. 50 à 60 jaar na zijn aanleg (het eerste stuk van De Ring werd in 1958 afgewerkt) zal de Vlaamse overheid de Ring volledig vernieuwen. Dat is nodig, want de Ring is met 102.000 voertuigpassages per dag een van de drukst bereden wegen van het land en de inrichting van vandaag kan veiliger en efficiënter. 

De Ring in Wemmel (1967) 

Van brede asfaltvlaktes naar eigentijdse inrichting met parallelrijbanen

Niet alleen de harde infrastructuur van de Ring, ook de manier waarop het verkeer georganiseerd is (de inrichting van de Ring) is gedateerd. Op sommige plaatsen liggen er wel vijf of zes rijstroken naast elkaar zonder enige scheiding. Het resultaat is een chaotisch wegbeeld van auto’s en vrachtwagens die kriskras door elkaar rijden en daardoor is er een verhoogd risico op ongevallen. Met de herinrichting krijgt de Ring over een afstand van 20 kilometer parallelrijbanen voor het plaatselijke verkeer. Met de scheiding van doorgaand en plaatselijk verkeer wordt komaf gemaakt met de gevaarlijke weefbewegingen op de Ring.

De Ring na de herinrichting (met parallelrijbanen): het basisschema

Tim Lonneux, afdelingshoofd van Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant: “Op de Ring zijn er gemiddeld om de 500 meter op- of afrittencomplexen. Als de automobilisten die de Ring op- of afrijden via een van die complexen niet meer tussen het doorgaande verkeer hoeven te rijden, krijg je een rustiger wegbeeld en minder ongevallen.” 

Met respect voor omgeving 

De Vlaamse overheid maakt van de herinrichting gebruik om de milieuverbindingen langs de Ring in stand te houden en waar mogelijk te verbeteren. Concreet komt er een ecoduct ter hoogte van het Laarbeekbos (dat zelf onaangeroerd blijft door de herinrichting) en zullen er verschillende andere maatregelen uitgewerkt worden op andere locaties om het ‘barrière-effect’ van de Ring weg te werken en de impact op de omgeving en het milieu te beperken. 

Lees meer over ecologische ingrepen langs de Ring. 

Fiets wordt vlotter en veiliger alternatief in Vlaamse Rand 

De Vlaamse overheid zal in het kader van de herinrichting van de Ring rond Brussel ook werk maken van vlotte, veilige fietsinfrastructuur op de belangrijkste verbindingsassen naar Brussel. Drie van die verbindingen maken deel uit van nieuwe fietssnelwegen, maar er komen ook nieuwe fietspaden langs enkele belangrijke gewestwegen van de Vlaamse Rand. De Brusselsesteenweg in Asse, de Leuvensesteenweg in Diegem, de Tervurenlaan in Tervuren, … zijn vandaag al cruciale verbindingswegen voor het autoverkeer, maar worden ook vlotte en veilige fietsverbindingen.

Lees meer over de investeringen in fietsinfrastructuur.  

Prioriteit voor drie tramlijnen 

Naast de fiets vormt het openbaar vervoer een belangrijk alternatief voor de auto. Daarom legt Vlaanderen prioritair drie nieuwe tramlijnen aan: Brussel-Willebroek, Brussel-Zaventem Luchthaven en Jette-Zaventem Luchthaven. De nieuwe lijnen sluiten aan op de bestaande buslijnen en treinen, en op het sporennet van de MIVB. De trams zijn goed voor 2000 auto’s minder tijdens de ochtendspits, of 20.000 per dag.

Lees meer over de drie tramlijnen. 


 

Klik door naar…

Vlag Europese Unie

Medegefinancierd door de Europese Unie

Contactgegevens

Wegen & Verkeer Vlaams-Brabant
Diestsepoort 6 - bus 81
3000 Leuven

t.: +32 (0)16 66 57 50
f.: +32 (0)16 66 57 55

Nieuwsbrief

Wilt u het laatste nieuws over de ring om Brussel in uw mailbox?

Schrijf u dan hier in op onze digitale voortgangsberichten.