Enkele bekende knelpunten: Strombeek, Machelen, Grimbergen

De Ring rond Brussel is erg druk, maar hier en daar nog drukker dan elders. Enkele bekende flessenhalzen en andere knelpunten stremmen het verkeer ernstig bij grote drukte. In dit artikel sommen we enkele pijnpunten op en geven we uitleg bij mogelijke oplossingen. 

Drie flessenhalzen, van links naar rechts: de helling tussen Strombeek-Bever en Jette, de binnenring in Grimbergen en het knooppunt van de E19 in Machelen 

Buitenring: de helling tussen Strombeek-Bever en Jette

Op de buitenring staat vaak file tussen het knooppunt van de A12 (in Strombeek-Bever) en Groot-Bijgaarden. Op dit stukje buitenring is er een stijgende helling. Het buikgevoel dat de hellingsgraad het verkeer vertraagt klopt, bevestigt woordvoerder Anton De Coster, van Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant. Toch is dit niet de enige oorzaak van het tragere verkeer. “een even belangrijke factor zijn de vele weefbewegingen die op dit stuk weg gebeuren. De A12 sluit hier aan op de Ring én er zijn heel wat op- en afritten in de onmiddellijke omgeving, waardoor de wagens en vrachtwagens hier kriskras door elkaar rijden.”

Weefbewegingen veroorzaken onveiligheid en bemoeilijken doorstroming

De herinrichting van de Ring gaat stevig ingrijpen om het verkeer ook op dit stukje buitenring vlotter en veiliger te laten verlopen. De gevaarlijke weefbewegingen zullen worden vermeden door de scheiding van het doorgaande en het lokale verkeer. Maar ook de helling wordt weggewerkt. Cédric Vaast, projectleider van Wegen en Verkeer:  “De Ring zal op dit stuk ongeveer 10 meter verlaagd worden ten opzichte van zijn ligging vandaag. Daardoor wordt het gekende vertragingseffect veel minder sterk.”

Het knooppunt van de Ring met de E19 in Machelen

Nog een locatie waar het verkeer omhoog moet en daardoor vertraagt: het viaduct van Vilvoorde in de rijrichting van Groot-Bijgaarden (de buitenring). Ook daar zijn het de vrachtwagens die vooral op de rechterrijstrook rijden en het verkeer dat van de E19 komt beletten om vlot in te voegen op de buitenring. Het resultaat is dat het verkeer op het viaduct opstopt en op de drukste momenten is er ook een “terugslag” op de E19 zelf, m.a.w. het verkeer staat dan tot op de E19 aan te schuiven.  

De oplossing voor dit probleem? Hier zal het de inrichting van de weg zijn die het verschil zal maken. Het verkeer dat vandaag van de E19 komt en op het viaduct wil invoegen, heeft daar relatief weinig tijd en ruimte voor. In de toekomst zal er op het viaduct een duidelijke indeling zijn in twee rijstroken voor het doorgaande verkeer en twee rijstroken voor het lokale verkeer (dat nog voor het knooppunt van de A12 in Strombeek-Bever een afrit wil nemen). Daardoor zal je geen “muur” van vrachtwagens meer hebben op het viaduct waar je je als automobilist tussen moet murwen.

Binnenring: Grimbergen

Ook in Grimbergen is het op drukke momenten moeilijk om in- en uit te voegen, opnieuw omdat vrachtwagens de rechterrijstrook bezetten. Vooral tijdens piekmomenten zorgt dit voor problemen.

De herinrichting biedt opnieuw een oplossing. Van de vier rijstroken worden er twee voorbehouden voor het doorgaande en twee voor het lokale verkeer. Zo wordt de beschikbare ruimte beter benut en wordt het verkeer vlotter en veiliger.

De file tegengaan met dynamische signalisatie

De file zal nooit helemaal verdwijnen, maar we doen er alles aan om de files te beperken. Cruciaal daarbij is om het verkeer tijdig te vertragen. Daarom zetten we in op snelheidsbeperkingen via rijstrooksignalisatie. Door het verkeer tijdig trager te laten rijden, kunnen we vermijden dat een korte file uitgroeit tot een monsterfile die iedereen meer tijd kost.


Rijstrooksignalisatie op de Antwerpse Ring 

Klik door naar…

Vlag Europese Unie

Medegefinancierd door de Europese Unie

Contactgegevens

Wegen & Verkeer Vlaams-Brabant
Diestsepoort 6 - bus 81
3000 Leuven

t.: +32 (0)16 66 57 50
f.: +32 (0)16 66 57 55

Nieuwsbrief

Wilt u het laatste nieuws over de ring om Brussel in uw mailbox?

Schrijf u dan hier in op onze digitale voortgangsberichten.