De Ring rond Brussel sluiten in het zuiden helpt het verkeer niet vooruit

Wie de Ring rond Brussel goed bekijkt, ziet dat de deze een atypische vorm heeft. De Ring werd onder Brussel niet rond gemaakt tussen Drogenbos en Tervuren maar loopt verder naar het Zuiden en sluit in Ittre. Dat zorgt er voor dat men voor bepaalde bewegingen een grote omweg moet maken. Wie bijvoorbeeld van Beersel richting Leuven wil rijden, moet via de Ring rond Brussel meer kilometers rijden dan in vogelvlucht nodig is. Volgens sommigen zou een sluiting van de Ring juist onder Brussel zorgen voor minder verkeer op het noordelijke deel van de Ring. Uit de studies blijkt echter dat dit niet het geval is.

Hoe zou de zuidelijke ring lopen?

De zuidelijke sluiting van de Ring die onderzocht werd, zou beginnen tussen afrit 17 (Vorst) en 18 (Drogenbos) in het Westen en in het Oosten aansluiten op de E411 ter hoogte van de Waversesteenweg. Vanaf daar zou men dan terug de Ring kunnen oprijden. In deze oplossingsvariant werd het Zoniënwoud zo veel mogelijk ontzien.

Geen significante verkeersafname

In de studie werd een bepaalde afname van de verkeersdrukte vooropgesteld als streefcijfer. Van elke mogelijkheid werd vervolgens onderzocht in welke mate deze oplossing tegemoet kwam aan dit cijfer. Voor een zuidelijke sluiting van de Ring om Brussel bedroeg dit cijfer maximum 7%. Ter vergelijking: de parallelvariant haalde op sommige vlakken 70%. De sluiting van de Ring in het Zuiden voldeed niet aan de doelstelling en werd dus niet meer verder onderzocht in het S-MER en de MKBA.

Klik door naar…

Vlag Europese Unie

Medegefinancierd door de Europese Unie

Contactgegevens

Wegen & Verkeer Vlaams-Brabant
Diestsepoort 6 - bus 81
3000 Leuven

t.: +32 (0)16 66 57 50
f.: +32 (0)16 66 57 55

Nieuwsbrief

Wilt u het laatste nieuws over de ring om Brussel in uw mailbox?

Schrijf u dan hier in op onze digitale voortgangsberichten.