Het Viaduct van Vilvoorde wordt 'keuzezone'

Ook het viaduct van Vilvoorde wordt vernieuwd. Na de werken zal het viaduct een keuzezone zijn: één van de plaatsen waar je kiest voor de hoofdrijbaan (doorgaand verkeer) of de parallelrijbaan (lokaal verkeer). 

Bij de herinrichting maken we werk van een scheiding tussen het doorgaande verkeer en het lokale verkeer. Als chauffeur moet je kiezen voor de hoofdrijbaan (het doorgaand verkeer) of de parallelrijbaan (het lokaal verkeer). De hoofdrijbaan en de parallelrijbaan bestaan elk uit verschillende rijstroken, maar blijven van elkaar gescheiden. Zo verdwijnen de gevaarlijke weefbewegingen, die vandaag aan de oorzaak liggen van heelt wat ongevallen. Het verkeer wordt vlotter en veiliger. 

Er worden vijf keuzezones voorzien, waar je de keuze kan maken tussen de hoofdrijbaan en de parallelrijbaan. Eén van die keuzezones is het Viaduct van Vilvoorde. 

Viaduct Vilvoorde als keuzezone E19

Na de herinrichting zal je bij het viaduct van Vilvoorde kunnen kiezen voor de hoofdrijbaan of de parallelrijbaan. Als je bijvoorbeeld een lokale afrit wil nemen die nog voor het volgende verkeersknooppunt ligt, kan je overschakelen op de parallelrijbaan voor lokaal verkeer.

Het viaduct is ideaal geschikt als keuzezone. Als chauffeur krijg je immers 2 kilometer om over te schakelen tussen de parallelrijbaan en de hoofdrijbaan. 

Pechstrook wordt parallelrijbaan

De keuzezone heeft in totaal vier rijstroken nodig. Daarom wordt de pechstrook omgevormd tot een volwaardige rijstrook. 

Het verdwijnen van de pechstrook wordt natuurlijk opgevangen. Dankzij dynamisch verkeersmanagement kan er flexibel ingegrepen worden bij incidenten. Zo kunnen portiekborden indien nodig een rijstrook tijdelijk afsluiten. Dat systeem wordt vandaag al toegepast op de E40 tussen Sterrebeek en Heverlee, en op de Antwerpse Ring.

Viaduct Vilvoorde klaar voor nieuwe Ring rond Brussel

Na de herinrichting beschikken het lokale verkeer en het doorgaande verkeer ieder over twee rijstroken (in totaal vier rijstroken per rijrichting dus). Uit verkeerssimulaties blijkt dat dat volstaat, omdat veel auto’s de Ring verlaten in Machelen (E19) of Strombeek-Bever (A12). Er is geen gevaar voor een flessenhalseffect. 

Het onderzoek bevestigt dat een extra viaduct (of eventueel een tunnel onder het bestaande viaduct) overbodig is. Het huidige viaduct volstaat, als de pechstrook wordt omgevormd. 

Werken 2011 niet voor niets

In 2011 werden verschillende onderdelen van het viaduct van Vilvoorde vervangen of vernieuwd. Drie maand lang was het viaduct voor de helft afgesloten en moest het verkeer omleidingen volgen. De vernieuwing die toen werd uitgevoerd (van de vangrails, de uitzettingsvoegen, de waterdichting van het brugdek, etc.)  moet nu niet opnieuw uitgevoerd worden. 

De Vlaamse Overheid gaat wel werken aan een versteviging van de bestaande infrastructuur. Zo wordt de herinrichting mogelijk. Het wegdek krijgt ook een grondig onderhoud. 


 “Campagnebeeld van de werken van 2011"

 

Vlag Europese Unie

Medegefinancierd door de Europese Unie

Contactgegevens

Wegen & Verkeer Vlaams-Brabant
Diestsepoort 6 - bus 81
3000 Leuven

t.: +32 (0)16 66 57 50
f.: +32 (0)16 66 57 55

Nieuwsbrief

Wilt u het laatste nieuws over de ring om Brussel in uw mailbox?

Schrijf u dan hier in op onze digitale voortgangsberichten.