Traffic complex Groenendaal

Region

Hoeilaart Eastern side

Project status

Study

A safer, quicker and compact Groenendaal junction

The junction is being made more compact so that traffic flows more smoothly and safety is enhanced.

The Groenendaal junction actually consists of two smaller intersections: the Terhulpsesteenweg connects to the Ring, both on the northern and southern side of the railway. Due to the short road between the two arms of the Terhulpsesteenweg, traffic grinds to a halt during rush hour. This is primarily the case when large vehicles do not fully fit on the road and thus block other traffic.

As is the case with the Vierarmen junction, the Groenendaal junction can be made smoother and safer by making it more compact. For example, it is proposed combining road infrastructure on the north side of the railway: the Terhulpsesteenweg will be led under the railway via a tunnel. The space thus freed up on the south side can be used as a recreational and ecological connection.

Een veiliger, vlotter en compact Groenendaalkruispunt

Het kruispunt wordt compacter gemaakt zodat het verkeer vlotter doorstroomt en de veiligheid verhoogt.

Het kruispunt Groenendaal bestaat in feite uit twee kleinere kruispunten: de Terhulpsesteenweg sluit aan op de Ring, zowel aan noordelijke als aan zuidelijke zijde van het spoor. Door de korte sas tussen de twee armen van de Terhulpsesteenweg rijdt het verkeer zich vast tijdens de spitsuren. Dat is voornamelijk het geval wanneer grote voertuigen niet volledig op de sas passen en zo het ander verkeer blokkeren.

Net zoals bij het Vierarmenkruispunt geldt hier dat het kruispunt vlotter en veiliger kan worden gemaakt door het compacter in te richten. Zo wordt voorgesteld om de weginfrastructuur te bundelen aan de noordzijde van het spoor: de Terhulpsesteenweg wordt onder het spoor geleid via een tunnel. De plaats die daardoor vrijkomt aan de zuidzijde kan worden ingezet als recreatieve en ecologische verbinding.

Groenendaal kruispunt situering