Complexe de traffic Groenendael

Région

Hoeilaart Partie Est

L'état du projet

Étude

Un carrefour de Groenendael plus sûr, plus fluide et plus compact

Afin de fluidifier et sécuriser la circulation, le carrefour est rendu plus compact.

Le carrefour de Groenendael se compose en fait de deux plus petits carrefours : la chaussée de la Hulpe est reliée au Ring, autant du côté nord que du côté sud de la voie ferrée. En raison de l'espace réduit entre les deux branches de la chaussée de la Hulpe, la circulation bloque aux heures de pointe. C'est principalement le cas lorsque de gros véhicules dépassent de cet espace, bloquant ainsi le trafic.

Comme c'est le cas aux Quatre Bras, le carrefour pourrait être rendu plus fluide et plus sûr en l'organisant de manière plus compacte. Il est ainsi proposé de regrouper les infrastructures routières du côté nord de la voie ferrée : la chaussée de la Hulpe serait accessible au moyen d'un tunnel sous la voie. L'espace ainsi libéré du côté sud peut être utilisé comme connexion récréative et écologique.

Een veiliger, vlotter en compact Groenendaalkruispunt

Het kruispunt wordt compacter gemaakt zodat het verkeer vlotter doorstroomt en de veiligheid verhoogt.

Het kruispunt Groenendaal bestaat in feite uit twee kleinere kruispunten: de Terhulpsesteenweg sluit aan op de Ring, zowel aan noordelijke als aan zuidelijke zijde van het spoor. Door de korte sas tussen de twee armen van de Terhulpsesteenweg rijdt het verkeer zich vast tijdens de spitsuren. Dat is voornamelijk het geval wanneer grote voertuigen niet volledig op de sas passen en zo het ander verkeer blokkeren.

Net zoals bij het Vierarmenkruispunt geldt hier dat het kruispunt vlotter en veiliger kan worden gemaakt door het compacter in te richten. Zo wordt voorgesteld om de weginfrastructuur te bundelen aan de noordzijde van het spoor: de Terhulpsesteenweg wordt onder het spoor geleid via een tunnel. De plaats die daardoor vrijkomt aan de zuidzijde kan worden ingezet als recreatieve en ecologische verbinding.

Groenendaal kruispunt situering