Ring Oost
Ring Oost is het deel van de Ring dat vier grote verkeersknooppunten omvat: Vierarmen, Leonard, Groenendaal en Jezus-Eik.
We brachten de knelpunten, noden en kansen voor de regio in beeld. Hoe kijken omwonenden, handelaars en anderen naar de leefbaarheid en de mobiliteit in de buurt? Welke toekomst krijgt dit oostelijk deel van de Ring rond Brussel?
We richten Ring Oost opnieuw in op twee verschillende manieren:
-
Via een aantal snel realiseerbare projecten waar geen bestemmingswijziging voor nodig is, zoals fietssnelwegen, groenverbindingen, openbaar vervoer en hoppinpunten. Een deel van deze projecten is intussen opgestart.
- Via vier complexere projecten die meer tijd vragen. Het gaat om de grote verkeersknooppunten Vierarmen, Leonard, Groenendaal en Jezus-Eik, waarvoor een nieuw gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) nodig is. De opmaak daarvan loopt via een geïntegreerd planningsproces (GPP).
Waar willen we naar toe?
Planningsprocessen
Om de grote verkeersknooppunten Vierarmen, Leonard, Groenendaal en Jezus-Eik te herinrichten moet de bestemming van sommige van de gronden (landbouw, natuur, industrie …) wijzigen. Daarom is er een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) nodig voor elk van deze knooppunten. De opmaak van het GRUP loopt via een geïntegreerd planningsproces (GPP). Tijdens het geïntegreerd planningsproces stellen we de plannen voorturend bij en leggen deze ter inspraak voor aan adviesinstanties, gemeentes, burgers en andere betrokkenen. Per verkeersknoop wordt ook een milieueffectenonderzoek uitgevoerd. Dat onderzoek brengt in kaart welke gevolgen de plannen hebben voor het leefmilieu en de gezondheid van de omwonenden.
Vierarmen Leonard Groenendaal Jezus-Eik
Op de tijdlijn hieronder vind je terug waar we ons in het proces bevinden.
Tijdlijn
Voorontwerp GRUP
Het voorkeursalternatief dient als basis voor het voorontwerp van de Gewestelijke Ruimtelijke Uitvoeringsplannen (GRUP's), en moet goedgekeurd worden door de Vlaamse Regering. Met een GRUP legt de regering de bestemming van een bepaald gebied vast. Afhankelijk van de bestemming, gelden bepaalde voorschriften. Na de goedkeuring van de voorontwerp-GRUP's, komen er ontwerp-GRUP's. Daarover loopt vervolgens opnieuw een openbaar onderzoek. Dan heb je opnieuw de kans om inspraak te geven.
Effectenbeoordeling
Door de alternatieven uit de grondig te bestuderen in verschillende effectenbeoordelingen, wordt duidelijk wat hun mogelijke impact is op de mobiliteit, de omgeving, op de samenleving, op het milieu en de leefbaarheid. Zo werken we toe naar een voorkeursalternatief.
Scopingnota
In de scopingnota's bundelen we voor elke verkeersknoop de te onderzoeken ruimtelijke aspecten en de effectenbeoordelingen die moeten worden uitgevoerd, en ook de manier waarop dit gebeurt. Bij de opmaak van de scopingnota's wordt rekening gehouden met de adviezen en het resultaat van de participatie tijdens de opstartfase.
Verwerking van de inspraakreacties
De inspraakrondes tijdens de publieke raadpleging leverden veel en interessante ideeën op. Ze vormden het vertrekpunt voor het onderzoek naar redelijke alternatieven.
Openbaar onderzoek en publieke raadpleging
Tijdens de publieke raadpleging kon iedereen gedurende 60 dagen opmerkingen en adviezen op de startnota doorgeven.
Startnota
Met de goedkeuring van de startnota's gaf de Vlaamse overheid het startschot voor het geïntegreerd planningsproces voor de herinrichting van Ring Oost.
De nota's beschrijven onder meer de eerste onderzoeksresultaten, de plandoelstellingen, het plangebied en de aanpak van de effectrapportages. De vier plandoelstellingen blijven het hele proces de toetssteen om oplossingen te beoordelen.
Opstartfase
We deden onderzoek naar de verschillende plandoelstellingen van het Programma Werken aan de Ring: een verkeersveilige infrastructuur, meer leefbaarheid, multimodale bereikbaarheid en landschappelijke inpassing van de infrastructuur. We brachten in kaart hoe we voor elke van deze doelstellingen met oplossingen kunnen komen om de Ring verkeersveiliger, vlotter en leefbaarder te maken.
Online bevraging en gespreksavonden
We lanceerden een online bevraging voor de bevolking. Die peilde naar het verplaatsingsgedrag van omwonenden en gebruikers van de Ring, de overlast door sluipverkeer, de gevaarlijke punten voor fietsers, voetgangers en automobilisten.
In februari 2019 werd bovendien een reeks gespreksavonden georganiseerd, waar we in dialoog gingen met verschillende stakeholders en ze hun inbreng konden geven.