De bereikbaarheidsadviseur aan het woord

Een luisterend oor doet wonderen

Hoe minder je hem ziet, hoe beter. Het is zoals bij een voetbalmatch waarbij je soms vergeet dat er ook een scheidsrechter op het veld staat. De vergelijking is treffend zegt Tom Buntinx. “Het betekent dat ik mijn job goed doe en de hinder kan managen.” Maak kennis met onze bereikbaarheidsadviseur. 

Kan jij dan zorgeloos achteroverleunen, Tom?

Ondanks al de inspanningen die bouwheer en aannemers dagelijks leveren, moet ik overal wel ergens bijspringen. Werken aan de ring zonder hinder? Dat bestaat helaas niet. Lawaai, moeilijk bereikbare woningen of handelszaken, extra verkeersdruk... Het is vaak onvermijdelijk. We moeten letterlijk en figuurlijk even in het stof bijten om resultaten te zien. Maar we doen wel allemaal ons uiterste best voor minder hinder en leefbaarheid tijdens wegenwerken.

En hoe draag jij je steentje bij?

In de eerste plaats door goede werfcommunicatie. Mensen hebben nood aan houvast en willen correct, tijdig en volledig geïnformeerd worden. Wanneer beginnen de werken? En hoe lang duren ze? Met welke hinder? Ik vind het belangrijk om bewoners of handelaars perspectief te bieden. En wil ik daarbij eerlijk zijn. Als we ons aan hinder verwachten, heeft het weinig zin dat te verbloemen.

“Oog hebben voor ieders situatie en constructief oplossingen bedenken”
Tom Buntix

Via welke kanalen informeer je zoal?

Ik communiceer voornamelijk via een bewonersbriefje in de bus. Op die manier kan ik inspelen op heel lokale zaken én bereik ik meteen de juiste doelgroep. In digitale tijden blijft een brief heel doeltreffend. De informatie uit de brief vertaalt het communicatiecteam ook nog naar andere kanalen, zoals de website of een digitale nieuwsbrief. Ik ben ook steeds telefonisch bereikbaar en ga geregeld tot bij de mensen aan huis of in de winkel.

Wat typeert volgens jou een goede bereikbaarheidsadviseur?

Naast communicatief vaardig, moet hij ook gewoon pragmatisch zijn. Ik kijk met een andere bril naar de werken en daag de mensen aan de werftafel uit. Is het logisch om fietsers via die omleiding te sturen? Is de voetgangerscorridor wel veilig genoeg? En staat de signalisatie op punt? Wat werkt op papier, werkt daarom niet altijd in de praktijk. Elk werf is anders en vraagt telkens om een andere praktische invulling en aanpak.

Hoe ziet jouw werkdag er uit?

Ik hecht veel belang aan een persoonlijke aanpak. De job van bereikbaarheidsadviseur doe je volgens mij niet vanachter je bureau. Je mengt je onder het volk, zowel onder de aannemer als de mensen in de werfzone. Ik woon werfvergaderingen bij om op de hoogte te blijven en spring nadien binnen bij een lokale handelaar voor een praatje. Vaak gaat dat dan over de werken en de bereikbaarheid van de winkel, maar evengoed over het weer of de voetbal. Een luisterend oor doet soms wonderen, onderschat dat niet.

Voor welke werven ben je vandaag actief? 

Momenteel is dat voor een vijftal werven. Zo ben ik onder andere actief voor de herinrichting van de Sint-Annalaan in Vilvoorde en Grimbergen. Daar leggen we vrije busbanen aan voor de komst van de Ringtrambus. De andere werven zijn vooral gericht op de uitbouw van fietssnelwegen, in Vilvoorde, Diegem en Sint-Stevens-Woluwe.

Wat doe je daar precies?

De rode draad is dat ik vooral nadenk over mobiliteitsgerichte oplossingen. Ik buig me bijvoorbeeld over een gepaste plaatselijke ontsluiting voor bewoners of ik zoek naar parkeeralternatieven. Ook heb ik veel aandacht voor de bereikbaarheid van handelszaken en attractiepolen zoals sporterreinen. Ik werk dan een alternatieve bewegwijzering uit of suggereer om te voorzien in een veilige fiets- en voetgangerspassage.

Mensen hebben vaak ook heel praktische vragen. Waarvoor mogen ze zoal aan je mouw trekken? 

Voor verschillende zaken. Heb je bijvoorbeeld een verhuis gepland of verwacht je als handelaar een belangrijke levering, en botst dat met de werken, dan zoek ik samen met de aannemer naar oplossingen. Het klopt dat de meeste mensen wakker liggen van de alledaagse dingen, zoals de vuilnisophaal of de toegankelijkheid van de oprit en woning. Het is mijn job om die mensen gerust te stellen.

Kan je, als afsluiter, zo’n concreet voorbeeld geven dat je onlangs nog meemaakte op de werf?

De elektrische wagens zijn in opmars. Het is een nieuw fenomeen waarmee wij meer en meer rekening zullen moeten houden. Zo’n wagen plaats je niet zo maar enkele weken buiten de werfzone want daar kan je de auto niet opladen. Voor de werf op de Sint-Annalaan gaan we daarom een oplaadpunt aan de werfkeet voorzien. Zo verzekeren wij ieders mobiliteit. Dat typeert De Werkvennootschap: oog hebben voor ieders situatie en constructief oplossingen bedenken.