Fiets onder de Ring op een ‘vliegende’ fietsbrug!

Niet enkel de op- en afrit aan de Henneaulaan in Zaventem wordt vervroegd uitgevoerd, dit najaar al jaar starten de werken voor de herinrichting van het op- en afrittencomplex Vilvoorde-Koningslo aan de Medialaan en De Tyraslaan in Vilvoorde. Ook hier wordt volop ingezet op de zachte weggebruiker. Dankzij een vliegende fietsbrug kunnen fietsers veilig en zonder conflicten oversteken. De weginfrastructuur wordt compacter gemaakt, waardoor ruimte vrijkomt voor een brede groenverbinding. De brug waar de Ring vandaag gebruik van maakt wordt bovendien gerenoveerd waardoor de levensduur verlengt. De werken starten dit najaar en zullen een jaar en enkele maanden duren.

‘Vliegende’ fietsbrug

Aan dit op- en afrittencomplex liggen veel bedrijven, waardoor het een belangrijke bestemming is van veel woon-werkverkeer. Dat beaamt technisch projectleider Jelle Vercauteren: Veel werknemers van de bedrijvenzones in de buurt van deze afrit komen met de fiets. De manier waarop zij vandaag de Ring en de rotonde moeten kruisen kan aanleiding geven tot gevaarlijke situaties, zeker in druk verkeer. Dankzij de vliegende fietsbrug, die op een niveau tussen de brug van de Ring en de rijweg komt, kan de fietser hier in de toekomst volledig veilig de Ring kruisen.” De aantrekkingskracht van de fiets als vervoersmiddel voor iedereen die hier in de buurt woont of werkt zal dan ook drastisch verhogen.

Meer groen door compactere inrichting

Vandaag neemt de op- en afrit hier veel ruimte in. Dat wordt met dit project geoptimaliseerd, vertelt Vercauteren: “We gaan alles compacter inrichten, daardoor komt ruimte bij voor extra groen en de fietsers. Zo kunnen zowel mensen als dieren veilig de op- en afritten kruisen.” Door alles compacter en vooral ook logischer in te richten, gaat ook de veiligheid voor het wegverkeer er ook op vooruit.

“Vandaag neemt de op- en afrit hier veel ruimte in. Dat wordt met dit project geoptimaliseerd”
Jelle vercauteren

Schrijf je in op de digitale nieuwsbrief

Omdat de brug wordt gerenoveerd, zal er op de Ring ook hinder zijn. Er zal zoveel mogelijk gewerkt worden met versmalde rijstroken, zodat het aantal rijstroken hetzelfde blijft. Als we grote hinder moeten veroorzaken op de Ring zelf, doen we dat enkel ’s nachts, in het weekend of buiten de spitsuren. Wel kan het zijn dat we voor een langere periode de afrit van de binnenring zullen moeten afsluiten. We communiceren daar dan uiteraard tijdig over."  aldus Jelle Vercauteren. Hoe je op de hoogte kan blijven, lees je hieronder in het kaderstuk.

Schrijf je in op de digitale nieuwsbrief 

Marijn Struyf, communicatiemanager van De Werkvennootschap:  “Bij dit soort grote projecten komt altijd hinder kijken. Naast onze technische collega’s die een zo goed mogelijk Minder-Hinderplan opstellen, is het enorm belangrijk dat we alle belanghebbenden op de hoogte houden. Wie in de buurt van deze werf woont of werkt, zal van ons dan ook een heleboel informatie mogen verwachten. Dat geldt trouwens voor al onze projecten. Maar we vragen ook aan de mensen of ze zich willen abonneren op de digitale nieuwsbrief. Zo houden we iedereen op een vlotte en juiste manier op de hoogte. Hou dus zeker onze communicatie in de gaten, schrijf je in op de digitale nieuwsbrief."