Ecorecreaduct De Priorij

Ecoduct

Start van de werken

10/2021

Einde werken

08/2024

Regio

Hoeilaart Oostelijke rand

Projectstatus

In uitvoering

Een nieuwe verbinding in het Zoniënwoud

Pendelaars en recreanten zullen in de toekomst met het ecorecreaduct De Priorij vanaf het station van Groenendaal over de Ring tot aan het Bosmuseum kunnen wandelen of fietsen. Deze nieuwe brug is veilig en aangenaam voor de zachte weggebruiker. Door de begroeiing op de brug vergroten we het leefgebied van planten en kleine dieren. Ook zij steken straks de Ring veilig over.

Werken aan de Ring verbindt

Vormt de Ring vandaag vaak nog een hinderlijke barrière, dan wil De Werkvennootschap van de Vlaamse Overheid met Werken aan de Ring de gebieden binnen en buiten de Ring opnieuw verbinden. Op die manier worden versnipperde natuurgebieden weer met elkaar verbonden. Recreatieve attractiepolen zoals het Zoniënwoud maken we toegankelijker. Ook dat is een belangrijke doelstelling van Werken aan de Ring.

Voor het stuk van de Ring ten oosten van Brussel loopt momenteel een studie waarin mogelijke oplossingen voor de vier grote verkeersknopen worden onderzocht. Daarnaast zijn enkele ‘quick wins’ geselecteerd, projecten die relatief snel gerealiseerd kunnen worden en de mobiliteit en leefbaarheid in de omgeving op korte termijn al ten goede komen. Het ecorecreaduct De Priorij is daar een van.

Onthaalpoort tot het Zoniënwoud

Het Agentschap Natuur en Bos van de Vlaamse Overheid wil Groenendaal verder uitbouwen tot één van de centrale hubs waar mensen hun bezoek aan het Zoniënwoud starten en eindigen. Op dit moment is er al een brug tussen het station en het Bosmuseum, de eigenlijke onthaalpoort, maar deze is op vandaag al te klein voor het aantal gebruikers van de verbinding. Rekening houdend met de verschillende initiatieven in de buurt zal de druk op de bestaande verbinding enkel toenemen. We verhelpen dat probleem door de bouw van een groter ecorecreaduct. Op die manier kan het Zoniënwoud zich op zowel ecologisch, recreatief als cultuurhistorisch vlak verder ontwikkelen.

Ingebed in de omgeving

In het ontwerp van het ecorecreaduct staan continuïteit en integratie centraal. Zowel voor de gebruikers ervan (mensen én dieren) als voor het verkeer dat eronderdoor rijdt, is het ecorecreaduct zo vormgegeven dat het naadloos aansluit op de bestaande omgeving.

Daarom maken we gebruik van materialen met een natuurlijke uitstraling zoals hout, weervast staal en natuursteen. Zo ervaren de gebruikers van de brug de oversteek niet als het kruisen van de Ring, maar wel als een aangename wandeling in de natuur.

Veilig fietsen in de omgeving

In het kader van Werken aan de Ring zal een nieuwe fietssnelweg langs de Terhulpsesteenweg worden aangelegd, de F205. Deze fietssnelweg zorgt voor een aangename en directe fietsverbinding tussen Hoeilaart en Brussel. De start van de werken is voorzien in 2022. Om de doorstroming op de fietssnelweg te garanderen, zal de fietssnelweg de Ring ten noorden van de sporen kruisen. Zo komt het traject niet in conflict met de recreatieve verbinding van het ecorecreaduct aan de andere kant van de sporen. Er wordt een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel voorzien tussen het station Groenendaal en het nieuwe ecorecreaduct. Zo kan de fietssnelweg aansluiten op de Terhulpsesteenweg. 

Inhijsen brugdelen Ecorecreaduct De Priorij

Ecorecreaduct De Priorij overzicht

Tijdelijke fietsverbinding

Fietsers kunnen gebruik maken van een tijdelijke fietsverbinding tussen de Tumulidreef en de fietspasserelle aan de noordzijde van de spoorwegbrug. Deze loopt langs het einde van de Duboislaan en onder de spoorweg door naar de Terhulpensesteenweg (N275). Zo blijft de oversteek van de Ring met de fiets steeds mogelijk via de noordzijde van de spoorweg en kan aan de zuidzijde straks het nieuwe ecorecreaduct worden opgetrokken.

Communicatie

April 2023_Bewonersbrief hinderbrug_Ecorecreaduct De Priorij
Pdf 894.4 kB
Download