Kruising Ring met A201

Start van de werken

09/2024

Einde werken

08/2028

Regio

Noordelijke rand Zaventem

Projectstatus

Gepland

We zetten ons in voor een betere bereikbaarheid van de Luchthavenregio, dit op meerdere manieren. Zo leggen we een nieuwe weginfrastructuur aan voor de aansluitingen over de Leopold III-laan (A201) en de R0.

SPI.R0

Waarom is de herontwikkeling nodig?

De herontwikkeling is gebaseerd op drie belangrijke overwegingen:

  1. De opstelling, grootte en locatie van de huidige turbineknoop voldoen niet aan de vereisten voor een verkeersveilige omgeving.
  2. De tussenafstanden tussen de turbineknoop en de verkeerswisselaar van de Ring rond Brussel met de E19, evenals de afstand tussen de turbineknoop en het aansluitingscomplex van de Henneaulaan, zijn te kort. Hierdoor moeten bestuurders vaak snel van rijstrook wisselen op een te korte afstand.
  3. De bestaande turbine fly-over verkeert in slechte staat en is dringend aan vervanging toe. De huidige toestand van de fly-over leidt tot potentiële veiligheidsrisico's en belemmert een vlotte doorstroming op de Ring rond Brussel.

Deze vormgeving en korte tussenafstanden leiden tot een concentratie van verkeersongevallen en belemmeren een vlotte doorstroming op de Ring rond Brussel, wat vaak resulteert in files. Er is dringend nood aan een herstructurering om zowel de verkeersveiligheid als doorstroming te verbeteren.

Daarom wordt de drukke turbineknoop getransformeerd tot een prachtige stadsboulevard, compleet met een groen park en een opengewerkte Woluwe. Daarnaast worden de op- en afritten volledig heringericht, inclusief een nieuw kruispunt boven op de Ring. Dit 'single point interchange'-principe met slimme verkeerslichten zorgt voor een soepelere verkeersdoorstroming.

 

Wat is een SPI?  

De SPI of Single Point Interchange is een voor Vlaanderen nieuwe kruispuntoplossing. Het is een kruispunt met intelligente verkeerslichten boven op de snelweg waar de op- en afritten samenkomen.

Dit wil zeggen dat op- en afritten van beide rijrichtingen van de R0 op dit kruispunt aansluiten. Anders dan bij de klassieke aanpak met aparte verkeerslichten voor elke rijrichting, gebeuren hier de afslagen naar links voor beide rijrichtingen tegelijkertijd. Dat maakt het verkeer efficiënter en vlotter.

Doordat het SPI-knooppunt veel compacter is, creëren we ruimte op de Ring rond Brussel (R0) voor die verkeersbewegingen. Zo ontstaan er langere overgangsstroken die een betere doorstroming verzekeren. De compactere oplossing zorgt ook voor de extra ruimte voor groen en water, waardoor een meer duurzaam en aangenaam stedelijk landschap ontstaat.

Het creëren van een SPI dus zorgt voor:

  • Meer ruimte voor het in- en uitvoegen op de Ring rond Brussel (R0) bij de knooppunten met zowel de E19 als de Henneaulaan.  Zo is er minder kans op ongevallen en bijgevolg files.
  • Een vlotte verkeersdoorstroming op het nieuwe kruispunt. De slimme verkeerslichtenregeling zorgt namelijk voor een langere groentijd voor de drukste verkeersstromen.

 

Schema verkeerslichten

Doel van de herontwikkeling: meer dan een autoweg!

Naast het het verbeteren van de verkeersinfrastructuur, omvat de herinrichting niet alleen de autoweg. We investeren onder andere ook in openbaar groen en verbeterde fiets- en wandelinfrastructuur. Dit vatten we samen aan de hand van enkele thema’s:

  • Het verhogen van verkeersveiligheid door het beperken van conflictzones.
    • We richten ons op een soepele doorstroming van het verkeer op zowel de Ring rond Brussel (R0) als de Leopold III-laan (A201), door conflictzones te verminderen.
    • Bijkomend willen we de bereikbaarheid tussen luchthaven en bedrijventerreinen verhogen.  
  • Vervolledigen van de fietsinfrastructuur:
    • De fietssnelweg F201 wordt doorgetrokken tot aan Brussels Airport.
    • Er wordt een fietsknooppunt gecreëerd dat de fietssnelwegen F201, F3 en FR20 met elkaar verbindt.
    • Een functionele fiets- en wandelverbinding tussen Diegem-Lo en Diegem wordt gerealiseerd.
  • Ruimte voor de rivier:
    • Ruimte voor water wordt gecreëerd door de Woluwe open te leggen in het nieuwe park.
    • Het nieuwe, kronkelende tracé van de Woluwe vergroot de buffercapaciteit, waardoor water effectiever wordt opgevangen en het risico op wateroverlast afneemt.
    • Daarnaast ontstaan er aantrekkelijke verblijfsplaatsen aan het water voor mens en dier.  
  • Verbeteren van de ecologische waarde:
    • De ecologische waarde wordt verbeterd door de ontwikkeling van een groenblauw netwerk, waar natuur en water samenkomen.
    • De infrastructurele en natuurlijke barrières worden weggenomen, zodat mens en dier vrijer kunnen bewegen in het gebied.  
  • Verhogen leefkwaliteit:
    • Om de leefkwaliteit te verhogen, worden de Ring rond Brussel (R0) en de Leopold III-laan (A201) aan het zicht onttrokken door grondbermen.
    • Op die manier wordt ook de geluidsimpact beperkt.  

 

Wil je meer ontdekken? Bezoek dan zeker ons YouTube-kanaal, waar we in enkele video's de werking van het SPI-knooppunt toelichten en andere video's een voorproefje geven van de toekomstige situatie rond het knooppunt. Neem ook een kijkje bij onze veelgestelde vragen (FAQ) voor meer informatie.

YouTube    FAQ

Presentaties

Januari 2024_Presentatie infovergadering_A201
Pdf 15.46 MB
Download

Infopanelen

Januari 2024_Infopanelen_A201_1
Pdf 33.64 MB
Download

Technische plannen

November 2023_Technisch plan deel 3_A201
Pdf 18.6 MB
Download
November 2023_Technisch plan deel 2_A201
Pdf 5.26 MB
Download
November 2023_Technisch plan deel 1_A201
Pdf 11.82 MB
Download
November 2023_Technisch overzichtsplan_A201
Pdf 36.94 MB
Download
Januari 2024_Technische doorsnede_A201
Pdf 1.22 MB
Download