Ringinfrastructuur

Waarom parallelrijbanen aanleggen?

Een belangrijke doelstelling van het project is komaf maken met de talrijke gevaarlijke weefbewegingen die vandaag zorgen voor incidenten en accidenten. Personenwagens en vrachtwagens rijden op dit moment kriskras door elkaar, omdat er gemiddeld om de 500 meter op- of afrittencomplexen zijn op de Ring rond Brussel. Dat heeft een chaotisch wegbeeld tot gevolg. Op de vernieuwde Ring volgen automobilisten die de ring op- of afrijden een parallelrijbaan gescheiden van de hoofdrijbaan. Ze rijden niet meer tussen het doorgaande verkeer. Gevolg? Een rustiger wegbeeld en minder ongevallen. De aanleg van parallelrijbanen is dus de beste oplossing.

Ringinfrastructuur

Wat wordt bedoeld met doorgaand en lokaal verkeer?

Een bestuurder die de Ring oprijdt om hem nog voor het eerstvolgende knooppunt te verlaten via een afrit is lokaal verkeer. Hij moet dus de parallelrijbaan nemen. Een bestuurder die van het ene naar het volgende knooppunt rijdt zonder een afrit te nemen is doorgaand verkeer. Hij moet dus op de hoofdrijbaan blijven.

Lokaal verkeerRinginfrastructuur

Hoe lang zullen de werken duren?

De exacte startdatum en de precieze duur van de werken zal pas bekend zijn als de werken aanbesteed zijn. Op dit moment lopen er diverse onderzoeken om te komen tot een kwaliteitsvol project. Tijdens de werken zullen er maatregelen getroffen worden om de verkeershinder tijdens de werken zoveel mogelijk te beperken.

VoorontwerpLeefbaarheidRinginfrastructuur

Is de beslissing over de herinrichting van de ring definitief?

Ja. De Vlaamse Regering besliste in 2013 om de Ring rond Brussel volledig opnieuw in te richten. Ze nam die beslissing op basis van de bevindingen van onderzoeken, zoals een milieueffectenstudie en een maatschappelijke kosten-baten-analyse.

AlgemeenVoorontwerpRinginfrastructuur

Wordt meteen de hele ring rond Brussel aangepast?

Het gaat over het noordelijke stuk van de Ring rond Brussel tussen de E40 richting Gent en de E40 richting Leuven. Dat stuk wordt opgesplitst in drie zones: de zone Zaventem (vanaf het knooppunt met de E40 richting Leuven tot en met het knooppunt met de E19 naar Antwerpen), de zone Vilvoorde (van het viaduct van Vilvoorde tot aan het knooppunt van de A12 in Strombeek-Bever) en de zone Wemmel (vanaf het knooppunt van de A12 in Strombeek-Bever tot aan het knooppunt van de E40 in Groot-Bijgaarden).

AlgemeenRinginfrastructuur

Waarom wordt de ring rond Brussel vernieuwd?

De Ring rond Brussel of R0 is hetzelfde gebleven sinds zijn aanleg (tussen de veertig en vijfenzestig jaar geleden). De vele op-en afritten (gemiddeld om de 500m!) veroorzaken gevaarlijke weefbewegingen en die zorgen dan weer voor files en ongevallen. In 2014 alleen al gebeurden er bijna 1100 hinderincidenten op de Ring rond Brussel. Met de herinrichting wordt de weg volledig vernieuwd en verbetert de afwikkeling van het verkeer.

AlgemeenRinginfrastructuur