Algemeen

Ik ben bewoner van een faciliteitengemeente en wens informatie in het Frans te ontvangen. Kan dat?

Franstalige geïnteresseerden kunnen een e-mail sturen om informatie in het Frans te ontvangen.

 

Algemeen

Wat zal de herinrichting precies inhouden?

Er komt een scheiding van het doorgaande en lokale verkeer in hoofd- en parallelrijbanen. Het gaat om twee aparte wegen, zoals in Eindhoven met de Randweg. Zo verdwijnen veel van de weefbewegingen die vandaag zorgen voor incidenten en accidenten. Enkel in de wisselzones (bijv. viaduct Vilvoorde) wissel je tussen de hoofd- en parallelring. In dit artikel zie je hoe het verkeer op de vernieuwde Ring rond Brussel rijdt.

AlgemeenFiets infrastructuur

Wordt er ook geïnvesteerd in alternatieve vervoersmiddelen zoals de fiets en het openbaar vervoer?

Er wordt geïnvesteerd in de herinrichting van 20 km weginfrastructuur, maar er wordt ook geïnvesteerd in 40 km gloednieuwe fietsinfrastructuur én de 60 km nieuwe tramsporen van het Brabantnet. De vernieuwing van de Ring is immers nodig maar lost niet alle mobiliteitsproblemen op. Een integrale aanpak met ook aandacht voor openbaar vervoer, weg- en fietsinfrastructuur en mobiliteitsmanagement is noodzakelijk.

AlgemeenFiets infrastructuur

Is de beslissing over de herinrichting van de ring definitief?

Ja. De Vlaamse Regering besliste in 2013 om de Ring rond Brussel volledig opnieuw in te richten. Ze nam die beslissing op basis van de bevindingen van onderzoeken, zoals een milieueffectenstudie en een maatschappelijke kosten-baten-analyse.

AlgemeenVoorontwerpRinginfrastructuur

Wordt meteen de hele ring rond Brussel aangepast?

Het gaat over het noordelijke stuk van de Ring rond Brussel tussen de E40 richting Gent en de E40 richting Leuven. Dat stuk wordt opgesplitst in drie zones: de zone Zaventem (vanaf het knooppunt met de E40 richting Leuven tot en met het knooppunt met de E19 naar Antwerpen), de zone Vilvoorde (van het viaduct van Vilvoorde tot aan het knooppunt van de A12 in Strombeek-Bever) en de zone Wemmel (vanaf het knooppunt van de A12 in Strombeek-Bever tot aan het knooppunt van de E40 in Groot-Bijgaarden).

AlgemeenRinginfrastructuur

Waarom wordt de ring rond Brussel vernieuwd?

De Ring rond Brussel of R0 is hetzelfde gebleven sinds zijn aanleg (tussen de veertig en vijfenzestig jaar geleden). De vele op-en afritten (gemiddeld om de 500m!) veroorzaken gevaarlijke weefbewegingen en die zorgen dan weer voor files en ongevallen. In 2014 alleen al gebeurden er bijna 1100 hinderincidenten op de Ring rond Brussel. Met de herinrichting wordt de weg volledig vernieuwd en verbetert de afwikkeling van het verkeer.

AlgemeenRinginfrastructuur