Een nieuw Heldenplein voor Vilvoorde

Start van de werken

08/06/2020

Regio

Vilvoorde

Projectstatus

In uitvoering

Dankzij het Ringtrambus-project krijgen het Heldenplein en de Stationlei een grondige make-over. Op het nieuwe Heldenplein zal de zachte weggebruiker veel veiliger en comfortabeler kunnen oversteken. Door de rotondes te vervangen door twee lichtengeregelde kruispunten willen we alle verkeer trouwens vlotter doen verlopen. Met de inzet van slimme verkeerslichten zullen beide kruispunten met elkaar communiceren, waardoor gestremd verkeer sterk zal verminderen.

Het Heldenplein wordt groener dan ooit. De omgeving rond kerk Onze-Lieve-Vrouw van Goede Hoop wordt uitgebreid. Nieuwe bomen en zitplaatsen maken van het Heldenplein een aangename verblijfsplek. 

Bushalte en fietsenstalling

Dankzij de nieuwe overdekte bushalte en fietsenstalling wordt het openbaar vervoer een stuk aantrekkelijker en gebruiksvriendelijker. We voorzien fietsenstallingen op verschillende plaatsen op het plein, mooi geïntegreerd in de omgeving. Zo kunnen fietsers makkelijker overstappen op het openbaar vervoer.

Groene paden

Bijkomende nieuwe voetpaden zorgen dat het gemakkelijker en aangenamer wandelen wordt. Die paden zijn ‘natuurlijke’ wegen die je volgt wanneer je over het plein loopt, ze zijn groen en schaduwrijk.  We verdubbelen het aantal bomen en planten 59 nieuwe klimaatbomen in verschillende afmetingen. Deze bomen zijn door de Universiteit van Wageningen geselecteerd omwille van hun positieve eigenschappen die bijdragen aan het klimaat, de waterhuishouding, de luchtkwaliteit en de biodiversiteit in de stad. 

Voetgangers en fietsers

Dankzij verschillende nieuwe fietsenstallingen op het Heldenplein kunnen fietsers hun fiets veilig achterlaten. Met de aanleg van een breed, veilig en comfortabel fietspad willen we Vilvoorde bovendien beter toegankelijk maken voor fietsers.

Openbaar vervoergebruikers

Met de nieuwe halte op het Heldenplein krijgen alle (tram)busreizigers in Vilvoorde een centraal gelegen op- en afstapplaats. Deze halte komt op wandelafstand van de Grote Markt en het handelscentrum van Vilvoorde. De halte is naast een comfortabele wachtplek ook vlot toegankelijk voor rolstoelgebruikers en kinderwagens.

 

Fasering

  • Nog tot het voorjaar van 2021 verplaatsen en vernieuwen de nutsmaatschappijen hun kabels en leidingen. Om de hinder te beperken, vinden de nutswerken in zes verschillende fases plaats. De volgende fase gaat pas in als de voorgaande fase achter de rug is.

    Wanneer deze nutswerken volgend jaar afgerond zijn, kan De Werkvennootschap aan de slag. De exacte planning van de hoofdwerken (riolering en nieuwe weginfrastructuur) is nog niet gekend. Het is wel zo dat ook deze werken gefaseerd zullen verlopen om Vilvoorde tijdens de realisatie bereikbaar en leefbaar te houden. Het doel is alleszins om voor de zomer van 2023 klaar te zijn.

    Nutswerken - van 8 juni 2020 tot voorjaar 2021

    Op deze pagina kan je de meest actuele info over de voortgang van de werken terugvinden. Schrijf je via de rechterzijde in op de digitale nieuwsbrief om alle belangrijke wijzigingen rechtstreeks in jouw mailbox te ontvangen.

    Onderstaande fasering en timing is tot heden bekend. Zodra de data van de volgende fases duidelijk zijn, vullen we deze verder aan. Onder downloads vind je de bewonersbrieven over de voortgang van de nutswerken terug.

    Goed om te weten: door onvoorziene weers-, technische (of andere) omstandigheden is het mogelijk dat de planning wijzigt.

    Fase 1: Hanssenslaan (Benoit) De nutswerken in de Benoit Hanssenslaan zijn ondertussen afgerond. De werken vonden plaats tussen de Mimabrug en de rotonde aan het station.

    Fase 2: Stationlei (kant Hanssenspark) Van 15 juni tot begin augustus Sinds midden juni zijn de nutsbedrijven in de Stationlei aan de slag. Tijdens fase 2 werken ze aan de zijde van de even huisnummers (kant Hanssenspark). Van 22 juni tot eind juli geldt er éénrichtingsverkeer. Met de wagen kan je enkel vanaf het station naar het centrum rijden. Vanaf het Heldenplein kan je de Stationlei niet in, maar volg je een omleiding via o.a. Schaarbeeklei en Woluwelaan.

    Fase 3: Stationlei (kant zwembad) Van begin augustus tot 2de helft september In deze fase vinden de kabelwerken aan de overzijde van de Stationlei plaats (kant zwembad). Maar om het netwerk aan beide zijden te verbinden moet men de Stationlei meermaals dwarsen. Daardoor kan gemotoriseerd verkeer niet door en is de Stationlei voor 5 weken onderbroken. In beide richtingen geldt dan een omleiding voor doorgaand verkeer.

    Fase 4a: Doorsteek Schaarbeeklei

    De nutsbedrijven maken de doorsteek van de Stationlei naar het Heldenplein. Hierbij kruisen ze de Schaarbeeklei, waardoor deze tak van de rotonde 3 weken onderbroken is. Fietsers rijden om via de Koepoortstraat. Met de wagen volg je in beide richtingen grotendeels dezelfde omleiding als in fase 3.

    Fase 4b: Heldenplein (kant viaduct) en doorsteek Tuchthuisstraat

    Na de doorsteek van de Schaarbeeklei is de zuidkant tussen de twee rotondes aan de beurt. Vervolgens zal ook de Tuchthuisstraat even afgesloten zijn om die te dwarsen. Fietsverkeer blijft mogelijk en voor de automobilist blijft de hinder beperkt. Deze fase duurt 5 à 6 weken.

    Fase 5: Doorsteek Vuurkruisenlaan

    De nutswerken steken de Vuurkruisenlaan over. Om de hinder te beperken, gebeurt dit half om half zodat steeds één weghelft beschikbaar blijft. Hierdoor blijft doorgaand verkeer mogelijk via beurtelings verkeer. Deze doorsteek neemt ruim een maand in beslag.

    Fase 6a: Doorsteek Lange Molensstraat

    Tenslotte staat in 2021 nog het Heldenplein aan de kant van de kerk op de planning. Tijdens de doorsteek van de Lange Molensstraat (fase 6a) kan verkeer beurtelings passeren. Dankzij een onderboring van de Jean Baptiste Nowélei (fase 6b) is hier geen hinder voor het verkeer.

    Fase 6b: Heldenplein (zijde kerk) en doorsteek Jean Baptiste Nowélei

    Tenslotte staat in 2021 nog het Heldenplein aan de kant van de kerk op de planning. Tijdens de doorsteek van de Lange Molensstraat (fase 6a) kan verkeer beurtelings passeren. Dankzij een onderboring van de Jean Baptiste Nowélei (fase 6b) is hier geen hinder voor het verkeer.

Fase 1

De nutswerken in de Benoit Hanssenslaan zijn ondertussen afgerond. De werken vonden plaats tussen de Mimabrug en de rotonde aan het station.

Fase 2

Sinds midden juni zijn de nutsbedrijven in de Stationlei aan de slag. Tijdens fase 2 werken ze aan de zijde van de even huisnummers (kant Hanssenspark). Van 22 juni tot eind juli geldt er éénrichtingsverkeer. Met de wagen kan je enkel vanaf het station naar het centrum rijden. Vanaf het Heldenplein kan je de Stationlei niet in, maar volg je een omleiding via o.a. Schaarbeeklei en Woluwelaan.

Fase 3

In deze fase vinden de kabelwerken aan de overzijde van de Stationlei plaats (noordkant). Maar om het netwerk aan beide zijden te verbinden moet men de Stationlei meermaals dwarsen. Daardoor kan gemotoriseerd verkeer niet door en is de Stationlei voor 5 weken onderbroken. In beide richtingen geldt dan een omleiding voor doorgaand verkeer.

Fase 4a

De nutsbedrijven maken de doorsteek van de Stationlei naar het Heldenplein. Hierbij kruisen ze de Schaarbeeklei, waardoor deze tak van de rotonde 3 weken onderbroken is. Fietsers rijden om via de Koepoortstraat. Met de wagen volg je in beide richtingen grotendeels dezelfde omleiding als in fase 3.

Folders

Nieuw Heldenplein_plooifolder
Pdf4.17 MB
Download
24 juni '20 folder Heldenplein
Pdf529.04 kB
Download

Bewonersbrieven

4 juni '20 Bewonersbrief Heldenplein
Pdf432.73 kB
Download
30 juni '20 Bewonersbrief Heldenplein
Pdf397.72 kB
Download