Fietssnelweg F23
Kanaalroute Noord
Met Werken aan de Ring zetten we volop in op meer en betere fietsinfrastructuur. We bouwen veilige fietspaden en comfortabele fietsbruggen en -tunnels. Zo fiets je snel en vlot langs en over de Ring. Op deze manier bieden we weggebruikers een waardig alternatief voor de auto en verminderen we stap voor stap het aantal auto’s op de Ring. De aanleg van de fietssnelweg F23 kadert in deze ambitie.
Fietsen langs het kanaal in Vilvoorde
De Kanaalroute Noord (F23) verbindt Boom met Brussel. Het deeltraject dat we bouwen binnen het project Werken aan de Ring loopt langs de N260 (Brusselsesteenweg - Westvaartdijk) en verbindt de Verbrande Brug in Grimbergen via Vilvoorde met het Brussels Gewest.
- Op verschillende plaatsen takken andere fietsroutes aan.
- Langs de route zijn bushaltes en wordt aansluiting op de Ringtrambus mogelijk.
- Dankzij de bouw van een 450m lange fietssleuf met twee fietstunnels scheiden we fietsers van het vrachtverkeer van en naar de sites van Veolia
- Het aanplanten van hagen, bomen en grassen in de zones rondom de fietssnelweg zorgt voor een aangename fietstocht.
Fasering
-
Project grotendeels klaar
De afgelopen drie jaren onderging de N260 tussen het viaduct en de Verbrande Brug een heuse metamorfose. In aparte deelfasen werd telkens een deel van dit 4 km lange traject aangepakt.
-
Fietstunnel aan Veolia (Suez - Valomac)
Enkel langs de industriezone Westvaartdijk op grondgebied Grimbergen, tussen de Fabrieksweg en de Industrieweg, moet nog een laatste deel van de F23 worden aangelegd. Hier krijgt de fietssnelweg een 450m lange fietssleuf met twee tunnelconstructies onder de opritten van Suez & Valomac (Veolia) om het vele vrachtverkeer in alle veiligheid te kruisen.
De bouw van deze tunnel duurt meer dan een jaar en start midden april 2023. Daarna, vanaf halfweg 2024 kan de nieuwe weginfrastructuur en het laatste stuk van de F23 fietssnelweg worden afgewerkt.
Bekijk de plannen via downloads
Fietsers
Nog tot na de zomer van 2024 geldt voor fietsers een tijdelijk traject tussen de Verbrande Brug en de Verbindingsweg in Borgt. Het laatste deel van de fietssnelweg langs het kanaal kan namelijk pas worden aangelegd de fietssleuf met twee tunnels onder de opritten voor vrachtverkeer van Veolia (Suez - Valomac).
Gemotoriseerd verkeer
De hoofdroute voor verkeer loopt sinds november 2022 rond de industriezone Westvaartdijk i.p.v. langs het kanaal. Tot het einde van de werken (aanleg fietstunnels en afwerking fietssleuf) blijft bestemmingsverkeer mogelijk langs de kanaalzijde van de industriezone.
Let op! Na afronding van de werken is het niet langer mogelijk om vanaf de Verbrande Brug het kanaal te blijven volgen, want tussen Indaver en de Industrieweg wordt de N260 een enkelrichtingsweg naar de Verbrande Brug.