Ringfietspad FR0 Haren - Vilvoorde

Regio

Machelen Noordelijke rand Vilvoorde

Projectstatus

Studie

Met Werken aan de Ring zetten we volop in op meer en betere fietsinfrastructuur. We bouwen veilige fietspaden en comfortabele fietsbruggen en -tunnels. Zo fiets je snel en vlot langs en over de Ring. Op deze manier bieden we weggebruikers een waardig alternatief voor de auto en verminderen we stap voor stap het aantal auto’s op de Ring. De aanleg van het Ringfietspad FR0 kadert in deze ambitie.

Veilig de Ring rond met de fiets

Het Ringfietspad (FR0) volgt de loop van de Ring rond Brussel, de R0. De volledige route start aan het station van Zellik (bij Asse) en loopt via Wemmel, Grimbergen, Vilvoorde, Diegem, Zaventem, Kraainem en Tervuren verder tot in het Brussels Gewest. Deze route is momenteel slechts gedeeltelijk gerealiseerd en sluit aan op verschillende fietssnelwegen. 

Verschillende studies zijn lopende om stukken van deze route te realiseren. Werken aan de Ring investeert reeds in de ongelijkgrondse kruising van de FR0 met de A201 en zorgt voor de aansluiting tussen de FR0 en de F202. Met de aanleg van de vliegende fietsbrug zorgen we voor een veilige fietsverbinding aan de op- en afrit aan de Medialaan en de Tyraslaan in Koningslo. 

Bijkomend wordt nu ook het stuk tussen Vilvoorde en Haren aangepakt.

Wat gaan we doen? 

Tussen Haren en Vilvoorde leggen we het ontbrekende stuk van het ringfietspad FR0 aan en zorgen we voor de aansluiting en verbinding met de geplande F215F216, F3 en de rest van de FR0.

De Provincie Vlaams-Brabant voerde de studie naar de verschillende knooppunten langs het traject om het uiteindelijke traject te bepalen. De Werkvennootschap werkte deze studie uit tot een uitvoeringsdossier, dat momenteel door diverse aannemers wordt bestudeert en begroot.

Ondertussen zijn ook de omgevingsvergunningsaanvragen gestart in Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Vlot fietsen langs de sporen

Het traject van het Ringfietspad loopt volledig langs de spoorlijn tussen Haren en Vilvoorde. Op het volledige traject voorzien we een aantal grondkeringen, constructies die we bouwen om niveauverschillen op het terrein op te vangen. Aan de ene kant van de keerwand is een hoger grondniveau, hier de sporen, aanwezig dan aan de andere kant.

We voorzien ook een aantal bruggen en tunnels: 

  • We kruisen de Haachtsesteenweg in de vorm van een tunnel.
FR0 haachtsesteenweg
  • Waar het ringfietspad de spoorweg oversteekt, voorzien we een fietsers- en voetgangersbrug over de sporen.
spoorwegbrug FR0 haren
  • Via een nieuwe brug steek je vlot de Verdunstraat, de Budasteenweg en de Vilvoordelaan over. 
Verdunstraat FR0