Ringtrambus

Start van de werken

08/2018

Einde werken

07/2024

Regio

Brussel Grimbergen Jette Machelen Noordelijke rand Vilvoorde Zaventem

Projectstatus

In uitvoering

Met Werken aan de Ring zetten we volop in op een duurzame en vlotte mobiliteit voor iedereen. Kwalitatief openbaar vervoer vormt een ijzersterk alternatief voor de auto en de dagelijkse files: duidelijke vertrek- en aankomsttijden, vlotte verbindingen en kwaliteitsvolle voertuigen met een hoog comfort voor de reiziger. Met het Brabantnet werken we volop aan deze ambitie. Dit netwerk van openbaar vervoer bestaat uit drie belangrijke lijnen die straks een vlotte verbinding tussen de Noordrand en de hoofdstad garanderen: de Luchthaventram, de Ringtrambus en de Sneltram. De Ringtrambus rijdt tussen de Heizel en Brussels Airport. 

Wat is de Ringtrambus?

De Ringtrambus rijdt binnenkort van de Heizel via Vilvoorde naar Brussels Airport. Een trambus is een bus die, onder andere door de lengte, lijkt op een tram. Een trambus rijdt echter op de gewone weg, niet op sporen. De Ringtrambus zal wel een eigen aparte busbaan krijgen.

Waarom een Ringtrambus?

In de Noordrand is een oplossing nodig voor structurele files. Dankzij de eigen busbaan kan de Ringtrambus snel en comfortabel vervoer aanbieden aan een groot aantal passagiers. Hij is elektrisch en dus milieuvriendelijk.

Het traject van de Ringtrambus in detail

De trambussen rijden sinds de zomer van 2020 langs het traject van de huidige buslijn 820. Nadat alle wegenwerken zijn afgerond en de vrije busbanen klaar zijn, krijgt de Ringtrambus zijn definitieve traject. Meer info over de dienstregeling van lijn 820 vind je hier.

Ringtrambus kaart

De Ringtrambus maakt deel uit van het Brabantnet, een set van 3 nieuwe verbindingen ten noorden van Brussel. De Luchthaventram en de Sneltram A12 vervolledigen het net.

Waar en wanneer werken we aan de Ringtrambus?

Wegenwerken in Zaventem, Vilvoorde en Strombeek-Bever maakten de weg al vrij voor de Ringtrambus langs het eerste deel van het traject:

  • Obstakels werden weggewerkt om de lange trambussen een vlotte doorgang te geven.
  • Haltes en perrons werden langer gemaakt zodat reizigers veilig en comfortabel kunnen in- en uitstappen op de Ringtrambus.   

Op dit moment werken we op verschillende plaatsen verder aan het traject van de Ringtrambus.

Sint-Annalaan Albert I-laan Heldenplein

Woluwelaan Het Voor Vlierkensstraat

Stap voor stap naar een optimale bezetting

Op dit ogenblik rijden de trambussen nog niet volledig op hun vrije busbanen en is bijgevolg de aantrekkelijkheid nog niet maximaal. Vandaar dat de bezetting en het gebruik van de Ringtrambus nog niet op haar optimum is. Verwacht wordt dat alle vrije busbanen in de loop van 2024 in gebruik kunnen worden genomen, zodat de snelheid en de betrouwbaarheid van de Ringtrambus nog verder zal toenemen. Samen met De Lijn mikken we met de Ringtrambus op een bezetting van 3.295 reizigers tijdens het spitsuur.

Sedert begin 2022 rijdt de Ringtrambus op de Slimme busbanen van de Sint-Annalaan en dit wordt bijzonder gewaardeerd door de reizigers. Net zoals de vrije busbanen in de Stationlei in Vilvoorde die sedert het najaar van 2022 door de Ringtrambus gebruikt worden.

Om het werkelijk succes van de Ringtrambus te kunnen evalueren, moeten we dus minstens wachten tot 2024 wanneer alle vrije busbanen in gebruik genomen zijn, ook die van de Woluwelaan in Diegem .

Bewonersbrieven

16 okt. '18 Brief Teniersstraat
Pdf 1.04 MB
Download
12 nov. '18 Bewonersbrief hinder Vinkenlaan RTB
Pdf 1.02 MB
Download
5 nov. '19 Ringtrambus lokale ingrepen - Strombeeklinde
Pdf 61.41 kB
Download
5 nov. '19 Brief Belgielaan
Pdf 277.07 kB
Download
5 nov. '19 Brief Strombeeklinde
Pdf 61.41 kB
Download
8 nov. '19 Vlierkensstraat Halte Jordaen
Pdf 61.26 kB
Download
8 nov. '19 Twee Leeuwenweg
Pdf 60.91 kB
Download
8 nov. '19 Koningslosteenweg halte Twee Leeuwenweg
Pdf 61.38 kB
Download
27 nov. '19 Brief Medialaan
Pdf 325.9 kB
Download