Luchthaventram

Regio

Brussel Noordelijke rand Zaventem

Projectstatus

Gepland

Met Werken aan de Ring zetten we volop in op een duurzame en vlotte mobiliteit voor iedereen. Kwalitatief openbaar vervoer vormt een ijzersterk alternatief voor de auto en de dagelijkse files: duidelijke vertrek- en aankomsttijden, vlotte verbindingen en kwaliteitsvolle voertuigen met een hoog comfort voor de reiziger. Met het Brabantnet werken we volop aan deze ambitie. Dit netwerk van openbaar vervoer bestaat uit drie belangrijke lijnen die straks een vlotte verbinding tussen de Noordrand en de hoofdstad garanderen: de Luchthaventram, de Ringtrambus en de Sneltram. De Luchthaventram verbindt Brussels Airport met Brussel Noord.

Wat is de Luchthaventram?

Met de Luchthaventram spoor je binnenkort van Brussel Noord naar de luchthaven van Zaventem in 30 minuten. Deze handige tramlijn over 12 km loopt via de Leopold III-laan en sluit binnen de Ring aan op het bestaande tramsporennet.

Waarom een Luchthaventram?

In de omgeving van Brussels Airport staan er vandaag vaak ellenlange files. Deze files zorgen op hun beurt voor heel wat sluipverkeer in woonwijken van Diegem, Evere, Haren en Schaarbeek.

De Luchthaventram zorgt voor bijkomende mogelijkheden om zich te verplaatsen. Daardoor zullen pendelaars gemakkelijker overschakelen van de auto naar het openbaar vervoer en de fiets. Dankzij deze zogenaamde “modal shift” vermindert het autoverkeer in Diegem, Evere, Haren en Schaarbeek en wordt de regio opnieuw leefbaar. Bovendien zal door de groene heraanleg van de weginfrastructuur de omgeving veel aangenamer worden voor fietsers, voetgangers en joggers, omdat er ook heel wat bijkomende comfortabele fiets- en voetpaden zullen worden aangelegd.

Waarom deze tram als er al een trein rijdt tussen Brussel Noord en Brussels Airport? Met de trein rijd je rechtstreeks en snel van Brussel Noord naar Brussels Airport. De Luchthaventram maakt ook de woon- en tewerkstellingsgebieden daartussen bereikbaar. Hierbij denken we aan de vele inwoners van Schaarbeek en Evere en de werknemers die werken in de vele bedrijven in Evere, Haren en Diegem.

Het traject van de Luchthaventram in detail

De Luchthaventram rijdt in het verlengde van de bestaande tramlijn 62 met eindhalte aan de NAVO in Haren. Tramhaltes vullen de 2 lokale treinstopplaatsen (Diegem en Zaventem) aan om de bedrijventerreinen in de regio beter bereikbaar te maken.

 

De locaties van de haltes zijn zo gekozen dat zoveel mogelijk reizigers de Luchthaventram makkelijk kunnen bereiken te voet, met de fiets, per auto of met de bus. Tussen de NAVO en de Ring rond Brussel worden 3 bijkomende haltes voorzien: 

  • Halte Hermeslaan (ter hoogte van ExxonMobil)
  • Halte Grensstraat (ter hoogte van Hewlett Packard)
  • Halte Culliganlaan (ter hoogte van het hotel Van der Valk)

Tussen de Ring rond Brussel en de luchthaven van Brussels Airport worden er eveneens 3 haltes voorzien:

  • Halte Da Vinci: in de Leonardo Da Vinci-laan (ter hoogte van Samsung)
  • Halte Technics (ter hoogte van X-air services)
  • Eindhalte Brussels Airport (ter hoogte van de luchthaventerminal)

 

Vlot combineren van vervoersmiddelen in een groene omgeving

Het project van de Luchthaventram zet naast de realisatie van hoogwaardig openbaar vervoer ook in in op voor- en natransport door de combinatie met andere vervoersmiddelen. Een fijnmazig lokaal fietsnetwerk wordt ingezet om missing links weg te werken. De haltes doen dan weer dienst als multimodale mobipunten.

  • Een nieuwe fietssnelweg vult de 2 bestaande fietssnelwegen aan. De bestaande infrastructuur wordt verbeterd en aangevuld, onder andere met nieuwe oversteekplaatsen over de A201.
  • Aan alle haltes komt ruimte voor fietsenstallingen en deelmobiliteit (deelfietsen, deelwagens) zodat je makkelijk kan combineren.
  • De haltes zullen ook te voet zo toegankelijk mogelijk zijn, bijvoorbeeld door oversteekplaatsen, betere voetpaden en een goed bereikbare ligging van de haltes.
  • Aan de verschillende tramhaltes zal je ook kunnen overstappen op de bus.

Dit alles trachten we te realiseren in een groene omgeving. Zo wordt naast een duidelijk uitgebouwde groene boulevard ook ingezet op het versterken van groene voorruimtes van de kantoorparken.

Timing van de Luchthaventram

Op 9 juni 2021 werd de projectnota voor de aanleg van de Luchthaventram goedgekeurd. In mei en september 2023 werden de Brusselse en Vlaamse vergunning toegekend aan het project. De bouw van het project start normaal gezien in 2026 en zal zo’n 4 jaar duren.

Vragen over de Luchthaventram?

Vind je het antwoord op je vraag niet terug in de lijst van de FAQ's? Stuur dan een mailtje naar luchthaventram@werkenaandering.be