Vrije busbanen Woluwelaan

Ringtrambus

Start van de werken

06/2023

Einde werken

12/2024

Regio

Diegem Machelen Noordelijke rand Zaventem

Projectstatus

Gepland Gerealiseerd

Sinds 2021 ondergaat de Woluwelaan een complete transformatie. Tussen de CAT-site en de Brusselse Ring werkt De Werkvennootschap samen met het Agentschap Wegen en Verkeer aan een veilige en moderne mobiliteit voor alle weggebruikers.

Vanaf medio 2024 rijdt de Ringtrambus hier over een vrijliggende busbedding. Met een aparte busbaan in elke richting kan de Ringtrambus vlot passeren zonder hinder van het andere verkeer. Zo maken we van de Ringtrambus een comfortabel en snel alternatief voor de wagen.

Herinrichting Woluwelaan in deelprojecten

De volledige vernieuwing van de Woluwelaan in Machelen en Diegem gebeurt in een aantal stappen door twee bouwheren: het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en De Werkvennootschap.

Het eerste deelproject (2021-2023) tussen het kruispunt met de Kerklaan en het kruispunt met de Haachtsesteenweg rondt AWV deze zomer af. Voor meer info over de werken onder leiding van Wegen en Verkeer surf je naar wegenenverkeer.be/woluwelaan.

Ondertussen gingen ook wij, De Werkvennootschap, al eens aan de slag (2021). We vernieuwden het kruispunt met de Vilvoordelaan en legden aan de kant van de Makro een tweerichtingsbusbaan met vrije fietspaden aan.

Begin deze zomer start ons volgende deelproject en pakken we de zone tussen de Haachtsesteenweg en de aansluiting met de Ring aan. Onder de button fasering lees je meer over het verloop van de werken.

Kaart Woluwelaan

Deelprojecten van De Werkvennootschap

Onze werken sluiten aan op die van het Agentschap Wegen en Verkeer. Meer info over de projecten van AWV vind je hier.

Zowel in Machelen als in Diegem voert De Werkvennootschap ingrepen uit. Over deze twee deelprojecten lees je hieronder meer.

Deel Machelen - gerealiseerd in 2021

Tussen de Trawoollaan en de Kerklaan legden we langs de rijweg richting Diegem een tweerichtingsbusbaan met een vrijliggend fietspad aan. Om deze busbanen op de bestaande rijweg te laten aansluiten, werd ook het kruispunt van de Woluwelaan met de Vilvoordelaan vernieuwd.

Kruispunt Kerklaan: het Agentschap Wegen en Verkeer zorgt vanaf 2024 nog voor de vernieuwing van het kruispunt met de Kerklaan in functie van de aangelegde busbanen.

Deel Diegem - realisatie van zomer 2023 tot eind 2024

Tussen de Haachtsesteenweg en de Brusselse Ring wordt de Woluwelaan over de hele breedte volledig heraangelegd. Aan de kant van Diegem centrum rusten we de R22 uit met vrije busbanen en een nieuw fietspad. Het gemotoriseerd verkeer krijgt een nieuwe rijweg met één rijstrook per rijrichting aan de noordzijde. Hier leggen we bovendien een ruim dubbelrichtingsfietspad aan, fraai van de rijweg afgescheiden met water en groen.

Het kruispunt van de Woluwelaan met het Alfons de Cockplein wordt vernieuwd en veiliger ingericht net zoals het T-kruispunt van de Woluwelaan met de op- en afrit van de Ring. Hier leggen we bovendien een nieuw fietspad aan dat aansluit op de Frans Gurickxstraat.

Met een lichtengeregelde oversteek voor voetgangers en fietsers verbinden we de Oude Haachtsesteenweg met de Watermolenstraat. Zo creëren we een veilige en aangename link over de Woluwelaan tussen beide zijden van Diegem.

Benieuwd hoe alles er gaat uitzien? Je kan het ontwerpplan hier bekijken. Wil je weten hoe we de werken in Diegem aanpakken? Dit lees je onder de button fasering.

Waar stap je straks op en af de Ringtrambus?

Er komen 5 haltes voor de Ringtrambus langs de Woluwelaan in Machelen en Diegem:

Halte Kerklaan

In het centrum van Machelen planten we de halte strategisch in ter hoogte van het kruispunt Woluwelaan-Kerklaan. In het kader van verdere geplande ontwikkelingen zal de halte ingezet kunnen worden om de link Kerklaan over de Woluwelaan heen te versterken. Bijvoorbeeld de combinatie halte en oversteekplaats om de barrièrwerking van de Woluwelaan te verminderen. De Kerklaan wordt zo op termijn opgewaardeerd als volwaardige schakel tussen dorpsplein, trambushalte en het gepland nieuw treinstation.

Halte Beaulieu

Ten zuiden van de Ring wordt de halte Beaulieu ingeplant. Deze halte zal worden gebruikt door de bezoekers van de activiteiten op het nabijgelegen brownfield. Daarnaast bedient deze halte het bedrijventerrein tussen de Ring en E19.

Halte Gevangenis

De halte Gevangenis bedient zowel de nieuw geplande gevangenis (tussen de spoorweg en de Haachtsesteenweg), de toekomstige stelplaats van De Lijn als de direct omliggende bedrijven. Er is aansluiting met de nabijgelegen functionele fietsroute op de Budasteenweg.

Halte Diegem dorp

In Diegem vind je de halte van de Ringtrambus aan de Oude Haachtsesteenweg. Ter hoogte van de Woluwelaan waaiert deze straat open tot een pleintje o.a. geflankeerd door een school, horeca en andere kerngebonden functies. Vanaf deze halte zal je makkelijk kunnen overstappen van de Ringtrambus naar de belangrijke buslijnen op de N21. De halte Diegem Dorp kan ingezet worden om het huidige pleintje verder op te waarderen tot een volwaardige verblijfsplek in Diegem. 

Halte Watermolenstraat

De halte Watermolenstraat vind je ter hoogte van het kruispunt met de oude Woluwelaan, vlakbij de tewerkstellingzones langsheen de oude Woluwelaan. Ook de woonwijk langs de Watermolenstraat ten noorden ervan ligt op circa 700 m van het treinstation van Diegem.

Toekomstbeeld Woluwelaan

Fasering

  • Fase 1 – aanleg buurtparking met 24 plaatsen

    Vorig jaar (2023) zorgden we voor de aanleg van een buurtparking aan de Watermolenstraat. We vormden het grasplein aan de bushalte ‘Diegem Woluwelaan’ (richting Vilvoorde) om tot een mooie parking met bomen die plaats biedt aan 24 wagens.

  • Fase 2 – heraanleg noordzijde Woluwelaan

    Tot einde zomer 2024 vernieuwen we de noordelijke helft van de Woluwelaan. Het verkeer rijdt de werken voorbij op één rijstrook in elke richting over de andere weghelft. Aan de kant van de Okay is het Alfons De Cockplein afgesloten. Je kan tijdelijk in twee richtingen door de Watermolenstraat rijden.

  • Fase 3 – aansluiting met Oude Woluwelaan

    Vanaf het najaar (2024) vernieuwen we het T-kruispunt van de Woluwelaan met de Oude Woluwelaan. Dit doen we in deelfasen zodat de verbinding van en naar het station van Diegem beschikbaar blijft. Op de Woluwelaan kan je de werken in twee richtingen passeren. Je rijdt immers al op de nieuw aangelegde rijstroken (1 per richting) aan de noordzijde. Fietsers maken gebruik van het dubbelrichtingsfietspad dat door de opengelegde Woluwe en heel wat groen mooi en veilig afgescheiden is van het ander verkeer.

  • Fase 4 – zuidzijde Woluwelaan en Diegemplein

    Kort na de start aan het kruispunt met de Oude Woluwelaan, gaan we eveneens aan de slag op het Diegemplein aan de Oude Haachtsesteenweg. Bovendien vatten we in de loop van het najaar (2024) ook de heraanleg van de zuidzijde aan. Het gaat dan om de aanleg van de dubbelrichtingsbusbaan met twee nieuwe halteplaatsen voor de Ringtrambus.

Plannen

Juli 2017_Technisch plan_Woluwelaan x R22 Diegem
Pdf 17.44 MB
Download
Oktober 2019_Technisch plan_Woluwelaan x Diegem Ringtrambus
Pdf 8.26 MB
Download
Oktober 2019_Technisch plan_Woluwelaan x Trawoollaan Kerklaan
Pdf 2.54 MB
Download

Bewonersbrieven en -folders

Juli 2023_Bewonersbrief_Woluwelaan
Pdf 735.94 kB
Download
Mei 2023_Bewonersfolder_Woluwelaan
Pdf 23.97 MB
Download