Dorpskern Jezus-Eik
Veiligere wegen, een betere doorstroming en een aangenamere omgeving voor mens en dier staan centraal binnen het programma 'Werken aan de Ring'. Een aantal projecten binnen het programma voeren we versneld uit: we investeren in 115 km extra fietssnelwegen, vlot openbaar vervoer, tien Hoppinpunten en nieuwe weginfrastructuur. Het vernieuwen van het centrum van Jezus-Eik is zo’n ‘quick win’. Het project verbetert de situatie voor alle weggebruikers en is zo een mooi voorbeeld van onze multimodale aanpak.
Een leefbaar en bereikbaar Jezus-Eik
Enkel jaren geleden werd in samenspraak met verschillende partners een nieuw, gemeentelijk masterplan opgemaakt voor Jezus-Eik. De aanpak van de dorpskern is hierin een belangrijke stap. De situatie waarbij de op- en afritten van de E411 door het centrum van Jezus-Eik lopen is onveilig en onhoudbaar. Momenteel liggen een aantal alternatieven op tafel voor de herinrichting van het verkeerscomplex. Dit is onderdeel van fase 2 van de herinrichting van Jezus-Eik (zie verder).
Eind 2021 gebeurden reeds een aantal eerste aanpassingen in het centrum van Jezus-Eik met het oog op het verhogen van de leefbaarheid (fase 0). Op korte termijn volgt de zogenoemde fase 1 waarbij voorzien wordt in nieuwe bruggen, parkeerplaatsen en een Hoppinpunt.
Fase 0: Aanpassingen centrum Jezus-Eik (afgerond)
In de eerste fase van de herinrichting van Jezus-Eik pakten we, samen met de gemeente Overijse, de snelheid van de auto’s op de Brusselsesteenweg aan door het versmallen van de rijbaan en de realisatie van enkele knikken in de route door het centrum.
We creëerden een aangenamere plek voor inwoners en zachte weggebruikers: er is ruimte voor houten zitbanken en streekeigen bomen zorgen in de toekomst voor schaduw. Parkeren blijft mogelijk, maar werd anders ingericht. Dit zijn de eerste stappen naar een volwaardig dorpsplein voor Jezus-Eik.
Fase 1: nieuwe bruggen en parkeerplaatsen (najaar 2023)
Tijdens fase 1 bouwen we twee nieuwe bruggen over de E411, een voor auto’s en een voor fietsers en voetgangers. Momenteel hebben fietsers en voetgangers enkel een smal padje naast de auto’s om de E411 over te steken. We splitsen het autoverkeer van de fietsers- en voetgangers, wat zorgt voor een veilige en comfortabele oversteek. Daarnaast ligt de fietsers- en voetgangersbrug in lijn met het Ringfietspad en maakt ze aansluiting met fietssnelweg F204. De oude brug blijft open tijdens de werken tot de plaatsing van de nieuwe brug.
Onder de brug aan de Kersenbomenlaan, vlak tegen de snelweg, voorzien we een nieuw Hoppinpunt. Hier bouwen we nieuwe bushaltes aan beide zijden van de snelweg, afgeschermd van het verkeer, voorzien van trappen en een lift. Die haltes bieden een rechtstreekse connectie van en naar Brussel en zorgen voor een verbeterde bereikbaarheid met het openbaar vervoer voor het centrum van Jezus-Eik. Beide haltes voorzien we van een fietsenparking, enkel aan de kant van Jezus-Eik kan ook gemotoriseerd verkeer parkeren.
De parkeerplaatsen verplaatsen we naar de achterkant van de huizen, tegen de snelweg aan, met een link naar de nieuwe bushalte. Zo maken we aan de voorkant plaats voor snelheidsreducerende maatregelen en meer groen.
Fase 2: herinrichting op- en afrittencomplex en centrum Jezus-Eik (studie)
Op termijn herdenken we het op- en afrittencomplex van Jezus-Eik. Het doel is het centrum van Jezus-Eik voluit te ontwikkelen tot een recreatieve toegangspoort voor het Zoniënwoud met ruimte voor terrassen, fietspaden en groen, en het op- en afrittencomplex te verplaatsen.
Om het op- en afrittencomplex in Jezus-Eik te kunnen herinrichten, wordt een geïntegreerd planningsproces gestart. Hierin worden de mogelijkheden tot herinrichting van het op- en afrittencomplex voor de E411 bekeken. Klik hier voor meer info over het geïntegreerd planningsproces.