Viaduct Vilvoorde vernieuwt

Start van de werken

08/2023

Einde werken

2031

Regio

Noordelijke rand Vilvoorde

Projectstatus

In uitvoering

Het viaduct in Vilvoorde is waarschijnlijk een van de meest bekende onderdelen van de Ring rond Brussel. De brug heeft een lengte van 1.700 meter, is meer dan 30 meter hoog en rust op 22 rijen pijlers.

Momenteel is er geen enkel probleem met de veiligheid, maar het immense bouwwerk is vandaag dringend aan renovatie toe. De volgende jaren vernieuwen we het viaduct zodat we ook de toekomstige veiligheid garanderen, de brug geschikt maken voor uitzonderlijk transport en in de toekomst eventueel een vierde rijstrook kunnen openen.

Huidige werken

Aan de zijde van park Drie Fonteinen wordt momenteel een stellingconstructie van zo’n 400m lang onder het Viaduct bevestigd. Voor de opbouw zijn maar liefst 200 000 (!) onderdelen nodig. Deze stelling doet dienst als werkplatform om de asbesthoudende verf te verwijderen, de staalconstructie te verstevigen en een beschermende coating aan te brengen.

De stelling wordt momenteel opgebouwd onder de R0 binnenring aan de westzijde van het Viaduct (kant Koningslo) en schuift geleidelijk op richting de oostzijde van het Viaduct (kant Machelen). Na de binnenring verhuist het platform naar de buitenring.

Hinder op de Ring rond Brussel

De grootschalige renovatie aan het Viaduct Van Vilvoorde is gestart. Vanaf 16 augustus zal er hinder zijn voor het verkeer. Er zullen drie versmalde rijstroken zijn op de binnenring. Op de buitenring verandert er in de eerste fase nog niets. Hoewel de aannemer volcontinu ’s nachts en in het weekend doorwerkt, zullen de werken zo’n acht jaar duren. Voor een volledige blik op de fasering en hinder, klik hier:

Fasering en hinder

Na bijna 50 jaar intensief gebruik is een grootschalig onderhoud noodzakelijk

Net als een auto of een woning, hebben ook bruggen en wegen onderhoud nodig. Zeker als die infrastructuur zeer veel gebruikt wordt. Reeds in 1978 reden de eerste auto’s over het viaduct van Vilvoorde. Intussen rijden elke dag zo’n 150.000 voertuigen over de brug. En dat zorgt voor flink wat slijtage, meer dan de ingenieurs in de jaren zeventig van de vorige eeuw konden voorspellen. Een grootschalige renovatie met blik op de toekomst is dan ook noodzakelijk. De belangrijkste aandachtspunten:

  1. Veiligheid komt op de eerste plaats! Aan de hand van metingen houden we de toestand van het viaduct nauwkeurig in het oog. Momenteel is er geen enkel veiligheidsrisico. Maar we kijken verder dan vandaag en willen de slijtage aan het viaduct nu al aanpakken. Zo vermijden we straks problemen op of onder het viaduct.
  2. Verstevigen haalt zwaar uitzonderlijk vervoer uit de woonkernen We versterken het viaduct zodat ook zwaar uitzonderlijk vervoer de brug kan gebruiken. Dat verkeer zal dan niet meer door de omliggende woonkernen rondom het viaduct rijden.
  3. Klaar voor een vierde rijstrook indien nodig Door het verstevigen van het viaduct kan de brug ook meer voertuigen dragen. Als er later nood is aan een vierde rijstrook, dan kunnen we die ook openen.
  4. Sanering van oude asbesthoudende verflagen Net als heel wat bouwwerken uit het verleden, bevat ook het viaduct asbest. Die asbest zit in de verf die de stalen constructie beschermt. Er is momenteel geen risico op verspreiding want het asbest zit goed ingekapseld in de verflagen. Samen met de renovatie zullen we dat asbest ook meteen verwijderen.
  5. Verbeteren van comfort Het oude asfalt vervangen we door een nieuwe laag. Verder vernieuwen we ook de vangrails en plaatsen we energiezuinige verlichting.

 

Hoe pakken we de renovatie aan?

Een enorme uitdaging

Het renoveren van een van de langste bruggen van Vlaanderen op een hoogte van meer dan 30 meter is een groot en complex werk. Het viaduct bestaat daarenboven uit twee bruggen van elk 1.700 meter vlak naast elkaar. In totaal spreken we dus over 3.400 meter snelweg!

We vernieuwen volgende onderdelen van het viaduct: het asfalt, de stalen draagconstructie waar de betonplaat op rust, de asbesthoudende verf op de stalen draagconstructie, de vangrails en de verlichting. We leggen ook een nieuwe betonplaat onder het asfalt.

Uitgangspunt: verkeer moet zo veel als mogelijk over het viaduct blijven rijden

De werken zijn niet enkel complex, het viaduct is ook een zeer belangrijke verkeersader voor zowel nationaal als internationaal verkeer. Het volledig afsluiten van het viaduct zou de aannemer helpen om sneller te werken, maar dit is onmogelijk. De negatieve gevolgen voor het verkeer en de economie zouden te zwaar zijn.

Aanpak: afwisselend werken op binnen- en buitenring

Om auto’s en vrachtwagens zoveel als mogelijk over het viaduct te laten rijden, beslisten we samen met de aannemer om de werken in verschillende fasen aan te pakken. Tijdens elke fase wordt een ander deel van het viaduct werfzone en dus afgesloten voor alle verkeer. Het verkeer kan intussen op het andere deel op (versmalde) rijstroken blijven rijden. Om de veiligheid voor de weggebruikers en de aannemer te garanderen, verlagen we de snelheid tijdens de werken.

De aannemer werkt trouwens niet enkel op het viaduct, maar ook in een afgesloten stelling die onder het viaduct hangt.

Hinder op en onder het viaduct

  • Verschillende fasen om de hinder te beperken

    De werken op, in en onder het viaduct zijn complex. De aannemer staat voor een moeilijke opdracht waarbij hij de veiligheid van zijn arbeiders en de weggebruikers altijd voorop stelt. Daarnaast moet hij het verkeer op het Viaduct zo veel als mogelijk laten doorrijden in beide richtingen. Om de hinder zoveel als mogelijk te beperken, werken we daarom in verschillende fasen. Hieronder lees je meer over de verschillende fases en de verwachte hinder op en onder het Viaduct.

    Let op: deze fasering kan nog wijzigen door onvoorziene omstandigheden zoals het weer.

  • Hinder op het viaduct

    Fase 1: augustus 2023 – eind 2025

    Verkeer richting Gent (Buitenring)

    • geen hinder

     

    Verkeer richting Zaventem (Binnenring)

    • 3 versmalde rijstroken met verlaging snelheid
    • tijdens sommige weeknachten 1 versmalde rijstrook met verlaging snelheid
    • tijdens alle weekends geen verkeer zwaarder dan 3,5ton mogelijk (vanaf zomer 2024 tot eind 2025)

     

    Omrijden kan via de bovenlokale omleidingen. Meer informatie op het tabblad omleidingen.

    Fase 2: voorjaar 2026 – voorjaar 2027

    Verkeer richting Gent (Buitenring)

    • 3 versmalde rijstroken met verlaging snelheid
    • 2 versmalde rijstroken met verlaging snelheid tijdens nachten of weekends

     

    Verkeer richting Zaventem (Binnenring)

    • 3 versmalde rijstroken met verlaging snelheid

     

    Fase 3: voorjaar 2027 – eind 2028

    Verkeer richting Gent (Buitenring)

    • 2 of 3 versmalde rijstroken met verlaging snelheid

     

    Verkeer richting Zaventem (Binnenring)

    • 2 of 3 versmalde rijstroken met verlaging snelheid

     

    Fase 4: voorjaar 2029 – eind 2030

    Verkeer richting Gent (Buitenring)

    • 2 of 3 versmalde rijstroken met verlaging snelheid

     

    Verkeer richting Zaventem (Binnenring)

    • 2 of 3 versmalde rijstroken met verlaging snelheid

     

    Fase 5: voorjaar 2031 – zomer 2031

    Afronden werken zonder hinder voor het verkeer.

     

  • Hinder onder het viaduct

    Vanaf 25 maart 2024

    Om aan de onderzijde van het Viaduct te werken, gebruikt de aannemer een stelling die onder het Viaduct hangt. De stelling wordt het eerst opgebouwd aan de westzijde van het Viaduct (domein Drie Fonteinen) en schuift telkens na enkele maanden op richting de oostzijde van het Viaduct (kant Zaventem). Dat gebeurt eerst onder de binnenring en daarna opnieuw onder de buitenring.

    Het opbouwen en afbreken van die stelling op een hoogte van meer dan 30 meter is een complex en risicovol werk. Om de veiligheid van het verkeer en voorbijgangers op de straten onder de stelling te garanderen, sluiten we lokale wegen onder het Viaduct tijdens de opbouw en de afbraak tijdelijk af. Het betreft: Brusselsesteenweg, Jaagpad Vaartdijk, Harensesteenweg en Schaarbeeklei.

    Uit veiligheidsoverwegingen mag vracht- en autoverkeer vanaf maandagochtend 25 maart niet onder het viaduct doorrijden. De Brusselsesteenweg (N260) is tot uiterlijk eind april volledig onderbroken. Over de F23 blijft fietsverkeer wel mogelijk! Met een tijdelijke tunnel uit stalen containers zorgen we voor een veilige doorgang. Voor vracht en autoverkeer wordt een omleiding voorzien: 

    • Vrachtverkeer dat via de N260 naast het kanaal van de bedrijvenzones Westvaartdijk en Cargovil naar Brussel rijdt of omgekeerd moet omrijden via de R22 Woluwelaan, Luchthavenlaan, E19 en R0. Via complex 6 ‘Vilvoorde-Koningslo’ is er terug aansluiting op de N260.
    • Autoverkeer op de Brusselsesteenweg moet onderaan de Europabrug de oprit naar de Rubensstraat nemen. Via tijdelijke verkeerslichten kan je hier linksaf richting Grimbergen: via Vlierkensstraat, Albert I laan en Medialaan rij je naar de N260 aan de zuidzijde van het viaduct.

     

    Voor de verdere planning hou je best onze website en Facebookpagina in de gaten en schrijf je in op onze nieuwsbrief (zone Vilvoorde). We bussen ook steeds bewonersbrieven voor we een straat afsluiten.

Brusselsesteenweg onderbroken

Uit veiligheidsoverwegingen mag vracht- en autoverkeer vanaf maandagochtend 25 maart niet onder het viaduct doorrijden. De Brusselsesteenweg (N260) is tot uiterlijk eind april volledig onderbroken. Over de F23 blijft fietsverkeer wel mogelijk! Met een tijdelijke tunnel uit stalen containers zorgen we voor een veilige doorgang. Voor vracht en autoverkeer wordt een omleiding voorzien: 

  • Vrachtverkeer dat via de N260 naast het kanaal van de bedrijvenzones Westvaartdijk en Cargovil naar Brussel rijdt of omgekeerd moet omrijden via de R22 Woluwelaan, Luchthavenlaan, E19 en R0. Via complex 6 ‘Vilvoorde-Koningslo’ is er terug aansluiting op de N260.
  • Autoverkeer op de Brusselsesteenweg moet onderaan de Europabrug de oprit naar de Rubensstraat nemen. Via tijdelijke verkeerslichten kan je hier linksaf richting Grimbergen: via Vlierkensstraat, Albert I laan en Medialaan rij je naar de N260 aan de zuidzijde van het viaduct.

Bovenlokale alternatieven

Tijdens de werken op het Viaduct zal het verkeer vaak op versmalde rijstroken rijden aan een verlaagde snelheid. Verkeersmodellen wijzen op extra reistijd op en rond het Viaduct. We raden aan de omgeving te mijden indien mogelijk of gebruik te maken van het openbaar vervoer of de fiets.

Binnen het programma Werken aan de Ring investeren we bewust versneld in betere fietsinfrastructuur en comfortabel openbaar vervoer.

Vanaf de zomer van 2024 (nader te bepalen) tot eind 2025 kan verkeer zwaarder dan 3,5ton tijdens de weekends niet op het Viaduct in de richting van Zaventem (Binnenring).

Onderstaand routeadvies toont mogelijke alternatieve routes.

Communicatie

September 2023_Presentatie bewonersavond_Viaduct Vilvoorde
Pdf 8.75 MB
Download
Augustus 2023_Bewonersfolder_Viaduct Vilvoorde
Pdf 4.2 MB
Download