Verkeerscomplex Hector Henneaulaan

Start van de werken

04/2021

Einde werken

04/2024

Regio

Noordelijke rand Zaventem

Projectstatus

In uitvoering

Veiligere wegen, een betere doorstroming en een aangenamere omgeving voor mens en dier staan centraal binnen het programma ‘Werken aan de Ring’. Een aantal wegenwerken binnen het programma voeren we versneld uit. Het vernieuwen van de sterk verouderde brug van de Hector Henneaulaan over de Ring is zo’n ‘quick win’. Het project verbetert de situatie voor alle weggebruikers en is zo een mooi voorbeeld van onze multimodale aanpak.

ACTUELE HINDER - Tussen 20 en 30 maart wordt er gewerkt op de Ring rond Brussel in Zaventem. Ter hoogte van de brug van de Hector Henneaulaan zal het autoverkeer tijdelijk hinder ondervinden. Verkeer kan tijdens de werken steeds door, zij het op drie versmalde rijstroken aan de buitenzijde. Voor meer info over de werken kan je hier terecht.

Bouw van een veilige brug en vlotte op- en afritten

Het verkeer op de brug van de Hector Henneaulaan over de R0 staat vaak stil. Fietsers en voetgangers durven de brug niet oversteken omdat de situatie onveilig is. Ook de bus staat mee in de file. Daar brengen we met de bouw van een nieuwe brug verandering in. Tegelijkertijd pakken we ook de bijhorende aansluitingen met de Ring aan. Met een betere bereikbaarheid voor bewoners, handelaars en bedrijven uit de buurt als resultaat.

Een brede brug met ruimte voor alle weggebruikers

De nieuwe brug wordt dubbel zo breed en biedt ruimte aan alle weggebruikers om zich vlot en veilig te verplaatsen. Dit doen we door de aanleg van:

  1. een afgescheiden fiets- en voetpad,
  2. in beide richtingen een vrije busbaan voor het openbaar vervoer,
  3. gescheiden rijstroken voor gemotoriseerd verkeer en
  4. een groenzone (‘ecopassage’) voor planten en dieren. 

 

Inzetten op een aangename en groene omgeving

Aan weerskanten van de Ring liggen waardevolle groenzones. Op de nieuwe brug komt een ecopassage, een groene strook over de volledige lengte van de nieuwe brug, die deze zones met elkaar zal verbinden. Zo kunnen dieren de Ring veilig oversteken. De groenzones zelf maken we toegankelijker voor omwonenden en werknemers uit de buurt.

Planning

Na een eerste voorbereidende fase met groen- en nutswerken, werden de twee nieuwe brugdelen geplaatst. In het najaar van 2023 worden deze verder afgewerkt. Deze complexe werken eindigen, onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden, in april 2024. Lees meer onder Fasering.

Hinder

Bij het bouwen van de brug zelf delen we de werken op in verschillende fasen. Zo hoeven we het verkeer op de Ring nooit langdurig te hinderen en blijft ook de doorstroming op de Hector Henneaulaan vrijwel altijd gegarandeerd.

Ook alle verkeersbewegingen tussen de Hector Henneaulaan, de Woluwelaan (R22) en de Ring blijven gegarandeerd. Eventuele onderbrekingen van het verkeer plannen we zoveel als mogelijk in verkeersluwe periodes zoals weekend en schoolvakanties. Meer informatie onder de rubriek fasering.

Toekomstige situatie

Toekomstplan Hector Henneaulaan

  • Slimme fasering

    De bouw van een dubbel zo brede brug over de druk bereden Ring is zeer complex. De werken delen we daarom op in drie grote fasen. Zo kunnen we de hinder zoveel als mogelijk beperken.

    Op de hoogte blijven van aankomende hinder? Bezoek onze website en social media regelmatig en schrijf je hier in op onze digitale nieuwsbrief.

     

  • Huidige situatie

    We werken verder aan de tweede nieuwe brughelft, we installeren die en werken de omgeving en de op- en afritten verder af.

  • Fase 0: inrichting werfzone (afgerond)

    De nieuwe brug bouwen we ter plaatse, net naast de snelweg. Dat biedt het grote voordeel dat we de Ring en de Hector Henneaulaan niet langdurig moeten afsluiten tijdens de werken. Om voldoende plaats te hebben, richt de aannemer tijdens de maand mei een grote werfzone in. Die ligt vlak naast de brug aan afrit 4 (Diegem-Woluwelaan). De op- en afritten worden aangepast zodat het verkeer niet in de werfzone rijdt.

    Tegelijkertijd worden op de Ring de rechterrijstroken voor, na en onder de brug geschrapt. Die ruimte is nodig om de nieuwe brugpijlers te bouwen. Het verkeer kan gedurende de werken steeds op drie rijstroken blijven rijden, maar die zullen wel versmald zijn. Om de veiligheid van de weggebruikers te garanderen, verlagen we de snelheid naar 70 km/u.

    Ook op de Hector Henneaulaan zijn enkele aanpassingen nodig zoals het verbreden van opritten en het verwijderen van enkele vluchtheuvels. Het verkeer zal tijdens sommige korte periodes van rijstrook verplaatst worden.

     

  • Fase 1: bouwen eerste brughelft (afgerond)

    In een eerste fase bouwden we het eerste deel van de brug naast de snelweg, zonder onderbrekingen voor het verkeer. Dit is het zuidelijke deel van de brug. Het verkeer op de Ring rijdt op drie versmalde rijstroken aan 70 km/u.

     

  • Fase 2: plaatsen eerste brughelft en afbraak oude brug (afgerond)

    Eens die brughelft klaar was, plaatsten we die naast de oude brug. We richtten dit nieuwe deel tijdelijk in met wegmarkeringen voor het autoverkeer en afgescheiden fiets- en wandelpaden. Zo kunnen alle weggebruikers reeds over het nieuwe deel rijden. Nadien braken we de oude brug af. Er wijzigde niets aan de huidige verkeerssituatie. Op deze manier hoefden we de doorstroming op de Hector Henneaulaan bijna niet te onderbreken. 

  • Fase 3: bouwen en plaatsen tweede brughelft (afgerond)

    Op de plaats van de oude brug, werd het tweede deel van de nieuwe brug geplaatst. Beide brugdelen voegden we tot slot samen tot één nieuwe brug.

     

  • Fase 4: afwerken brug en aanleg wegenis (najaar 2023 tot april 2024)

    Tussen 20 en 30 maart wordt er gewerkt op de Ring rond Brussel in Zaventem. Ter hoogte van de brug van de Hector Henneaulaan zal het autoverkeer tijdelijk hinder ondervinden. De werken aan de nieuwe brug van de Hector Henneaulaan over de Ring gaan een laatste fase in. De aannemer herstelt er de groene middenberm onder de brug, plaatst er verlichtingspalen en een nieuwe afscheiding, en ook de definitieve belijning wordt aangebracht op de R0.

    Woensdag- en donderdagnacht start de aannemer met voorbereidende werken, waarbij 1 of 2 rijstroken worden ingenomen op de binnen- en buitenring. Vrijdag 22 maart wordt het verkeer vanaf 5u op de binnen- en buitenring verplaatst naar de pechstrook en worden opnieuw 1 of 2 rijvakken ingenomen. Dit alles om een veilige zone te voorzien waarin de aannemer de middenberm naar de oude toestand kan herstellen. Deze verkeerssituatie zal een volledige week aanhouden. In de loop van vrijdag (29 maart) en zaterdag (30 maart) wordt dan de belijning opnieuw aangebracht op de R0. Vanaf zondag 31 maart zal er geen hinder meer zijn en kan het verkeer op de Ring rond Brussel opnieuw de definitieve situatie innemen. Verkeer kan tijdens de werken dus steeds door, zij het op drie versmalde rijstroken aan de buitenzijde.

Communicatie

April 2021_Bewonersbrief folder_Henneaubrug
Pdf 2.49 MB
Download
Januari 2021_Bewonersbrief_Henneaubrug
Pdf 3.94 MB
Download

Projectdocumenten

Juni 2020_Technische plannen_ Henneaulaan
Pdf 6.74 MB
Download
Toekomstige situatie_Henneaulaan
Pdf 9.22 MB
Download