Zone Wemmel

In de zone Wemmel willen we de vele weefbewegingen tussen de knoop E40 richting Gent en de knoop A12 richting Antwerpen herleiden tot een overzichtelijke en veilige parallelweg langs de bestaande Ring. 

Deze informatie werd in maart 2018 aan de bevolking voorgesteld in een aantal infosessies. In november 2018 doen we opnieuw infosessies over het ontwerp. Hou daarvoor deze pagina in de gaten. 

Analyse bestaande toestand

 

De vele, kort op elkaar volgende, op- en afritten zorgen voor gevaarlijke situaties op de ring. Daarenboven zijn de parallelle wegen in de knopen E40 en A12 heel onleesbaar en onvolledig uitgewerkt. Sluipverkeer zorgt voor onwenselijk verkeer doorheen de dorpskernen. Op de afbeelding hierboven, de analyse van de bestaande situatie, staan de bekende sluiproutes aangeduid. Zo is de nood voor een degelijke parallelstructuur naast de Ring overduidelijk.

Concept (Groot-Bijgaarden / Zellik)

Volwaardige parallelweg langs de Ring. De verkeerswisselaars E40 en A12 worden compacter gemaakt waarbij de parallelstructuur wordt geïntegreerd. Hieronder staan een aantal scenario's uitgewerkt. Deze scenario's worden momenteel bekeken samen met de gemeente, de bevolking en alle andere actoren. Momenteel is er nog geen bepaald scenario dat de voorkeur wegdraagt. 

 

Hieronder staan twee scenario's om de focuszone aan de verkeerswisselaars Groot-Bijgaarden / Zellik op te lossen. 

Scenario 1  

De op- en afrit van de N9 wordt herontworpen. Niet alleen wordt deze compacter gemaakt maar de verbinding tussen de N9 en de Brusselsesteenweg wordt geknipt. Op deze manier wordt het lokaal verkeer gescheiden van het op- en afrittencomplex N9.

Het bedrijventerrein van Zellik wordt ontsloten met de ring langsheen de op- en afrit 21 Groot-Bijgaarden / Zellik

Scenario 2

De op- en afrit van de N9 wordt herontworpen. Niet alleen wordt deze compacter gemaakt maar de verbinding tussen de N9 en de Brusselsesteenweg wordt geknipt.

Op deze manier wordt het lokaal verkeer gescheiden van het op- en afrittencomplex N9.

Beide bedrijventerreinen van Zellik worden door een nieuwe “verbindingsweg” ontsloten met de ring langs de op- en afrit 21 Groot-Bijgaarden / Zellik. Op deze manier wordt de Brusselse Steenweg volledig afgeschermd van het verkeer van de bedrijventerreinen.

Concept ( afritten 7, 8 & 9) 

Volwaardige parallelweg langs de Ring. De verkeerswisselaars E40 en A12 worden compacter gemaakt waarbij de parallelstructuur wordt geïntegreerd. Hieronder staan een aantal scenario's uitgewerkt. Deze scenario's worden momenteel bekeken samen met de gemeente, de bevolking en alle andere actoren. Momenteel is er nog geen bepaald scenario dat de voorkeur wegdraagt. 

In deze zone zijn er vandaag de dag drie op- en afritten op zeer korte afstand. Omdat dit vaak tot onveilige situaties leidt en eigenlijk de hedendaagse ontwerpnormen voor een snelweg schendt, willen we hier iets aan doen. Hieronder staan vijf scenario's waarmee we dit kunnen oplossen. De eerste twee scenario's behouden 3 op- en afritten, wat dus eigenlijk niet voldoet aan de richtlijnen van hedendaags "snelwegontwerp". 

 

Scenario 1

De op- en afrit van de Steenweg op Brussel wordt enkel verbonden met Jette langsheen de Tentoonstellingslaan. De Steenweg op Brussel wordt geknipt voor autoverkeer. Een busverbinding en fietsverbinding blijft mogelijk.

Scenario 2

De Limburg Stirumlaan wordt geknipt en is niet meer gelinkt aan de Ring. De toegang tot de op- en afrit van de Houba de Strooperlaan blijft behouden voor autoverkeer. Een busverbinding en fietsverbinding blijft uiteraard hier ook mogelijk.

Scenario 3

De op- en afrit ter hoogte van de Limburg Stirumlaan wordt afgeschaft en omgeleid naar een gemeenschappelijke op- en afrit aan Parking C. Het bus- en fietsverkeer op de Limburg Stirumlaan blijft behouden en wordt verbeterd. De fietsers zullen ook veiliger gebruik kunnen maken van de verbeterde infrastructuur. 

In dit scenario verminderen we dus het aantal op- en afritten. 

Scenario 4

De op- en afrit ter hoogte van de Limburg Stirumlaan wordt afgeschaft. Enkel de Houba de Strooperlaan wordt omgeleid naar een gemeenschappelijke op- en afrit aan Parking C. Het bus- en fietsverkeer op de Limburg Stirumlaan blijft behouden en wordt verbeterd. De fietsers zullen ook veiliger gebruik kunnen maken van de verbeterde infrastructuur. 

In dit scenario verminderen we dus het aantal op- en afritten. 

Scenario 5

De op- en afrit ter hoogte van de Limburg Stirumlaan wordt afgeschaft. Zowel de Limburg Stirumlaan als de Houba de Strooperlaan worden niet meer verbonden aan de Ring maar worden behouden als lokale weg.

In dit scenario verminderen we dus het aantal op- en afritten.