Zone Zaventem

In de zone Zaventem, net zoals in de zone Wemmel, zijn er erg veel op- en afritten op heel korte afstand. Ook hier zorgt dat voor heel veel onveilige weefbewegingen. Met de herinrichting van de Ring willen we hier iets aan doen.

De parallelweg van de Ring ontstaat door het herleiden van de R22 tot een volwaardige parallelweg naast het doorgaand verkeer tussen de knoop E19 naar Antwerpen en E40 naar Leuven. Hierdoor wordt er op verschillende plekken ingegrepen op het bestaande wegennet. Verschillende scenario’s onderzoeken de aansluiting van de knoop Henneaulaan om sluipverkeer te ontmoedigen en de noodzakelijke bereikbaarheid te garanderen.

Deze informatie werd in maart 2018 aan de bevolking voorgesteld in een aantal infosessies. In november 2018 doen we opnieuw infosessies over het ontwerp. Hou daarvoor deze pagina in de  gaten. 

Knelpunt: Veiligheid en sluipverkeer

De Ring tussen het knooppunt met de E19 en het knooppunt met de E40 richting Luik / Leuven kent vandaag verschillende probleemzones waar er regelmatig ongevallen voorkomen. Dit verhoogt eveneens de druk op het onderliggend wegennet.

Verschillende sluipwegen worden gebruikt om files op de Ring te vermijden.

Knelpunt: De R22 als alternatief op de R0

De R22 slingert langsheen Machelen en Kraainem en loopt gedeeltelijk samen met de Ring ter hoogte van Zaventem.

Concept: Volwaardige parallelweg langs de Ring

Het statuut van R22 wordt verschoven naar de parallelweg door de knoop van de Ring met de A201 en het op- en afrittencomplex aan de Henneaulaan opnieuw in te richten.

De R22 krijgt een lokaler karakter met twee keer 1 rijstrook in plaats van twee keer twee rijstroken ter hoogte van Diegem en Sint-Stevens-Woluwe.

Concept: Heldere ontsluiting van woonwijken en bedrijven

De ontsluiting van woonwijken en bedrijven wordt herleid naar de dichtsbijzijnde op- en afrit door het wegennet strategisch aan te passen. Zo wordt Sint-Pieters Woluwe enkel ontsloten via knoop Kraainem en Diegem via knoop E19.

Hieronder staan een vier scenario's uitgewerkt die aan de hand van bovenstaande concepten de problemen in de zone Zaventem kunnen oplossen. Deze scenario's worden momenteel bekeken samen met de gemeente, de bevolking en alle andere actoren. Momenteel is er nog geen bepaald scenario dat de voorkeur wegdraagt. 

Scenario 1

De Henneauknoop wordt volledig losgekoppeld en als een groenpool ingekleed. De E19 en knoop Kraainem vormen volwaardige op- en afritten.

Scenario 2

De verbinding van de Henneaulaan tussen Keiberg en het centrum van Zaventem blijft bestaan, maar er is geen op- of afrit meer die aansluit op de Ring. De Henneaulaan wordt heringericht.

Scenario 3

De op- en afrit van de Henneaulaan wordt enkel verbonden met het centrum van Zaventem. Keiberg wordt herleid naar de knoop van de A201.

Scenario 4

De op- en afrit ter hoogte van Henneaulaan blijft behouden, maar wordt in een nieuw kleedje gestoken. Door minder ruimte in te nemen, komt er meer ruimte vrij voor groene zones, parkgebied en water.