Herinrichting van Ring Noord
De Ring rond Brussel is dringend aan vernieuwing toe. De snelweg is onveilig, slibt vaak toe en je kunt er moeilijk oversteken als voetganger of fietser. Er is weinig plaats voor groen en de leefbaarheid voor omwonenden staat onder druk.
Met het programma Werken aan de Ring pakken we die problemen aan. We verbeteren de mobiliteit en de leefbaarheid op én langs de Ring. Zo zorgen we voor veiliger verkeer, een vlottere doorstroming, minder sluipverkeer en meer ruimte voor natuur.
De plannen om de Ring om te bouwen, zijn het verst gevorderd in de gemeentes Machelen, Zaventem en Kraainem. De meeste studies zijn er afgelopen. In 2024 dienen we de omgevingsvergunning in. Die is nodig om straks de Ring en de bijhorende omgeving om te bouwen. Na het verkrijgen van de omgevingsvergunning, kunnen we een aannemer aanstellen om de werken uit te voeren.
Lees er hier alles over:
Welk proces volgen we?
Om de Ring opnieuw in te richten moet de bestemming van sommige gronden veranderen. Daarom is er een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) nodig. Dat GRUP krijgt vorm via een geïntegreerd planningsproces. Doorheen het geïntegreerd planningsproces onderzoeken we heel wat alternatieven voor de herinrichting van de Noordelijke Ring. Deze alternatieven zijn tot stand gekomen op basis van onder meer alle feedback die we ontvingen en de raadpleging van talloze stakeholders. Op basis van die feedback en de resultaten van alle onderzoeken die we hebben gevoerd, werken we nu toe naar een alternatief dat op de meest evenwichtige manier aan alle plandoelstellingen voldoet. Dit alternatief dient als basis voor het uiteindelijke GRUP.
Lees hier meer over het verloop van het proces:
Drie zones
We hebben het noordelijke deel van de Ring, het plangebied waarop het ruimtelijke uitvoeringsplan betrekking heeft, opgedeeld in drie overzichtelijke zones:
Zone 1: Van Groot-Bijgaarden tot Meise Zone 2: Van Grimbergen tot Vilvoorde Zone 3: Van Machelen tot Kraainem
Helemaal mee met de plannen voor het noordelijke deel van de Ring?
In de loop van de komende maanden is het aan inwoners en belanghebbenden om zich tijdens het openbaar onderzoek uit te spreken over de plannen voor het noordelijke deel van de Ring. Eva Vercamst en Veerle Van Hassel, ruimtelijk planners bij Departement Omgeving van de Vlaamse overheid, beantwoorden jullie vragen.
Hoe is het GRUP tot stand gekomen?
Infopanelen
In mei 2023 organiseerden we een aantal infosessies over de plannen voor het noordelijke deel van de Ring. Bekijk hier de infopanelen die daar toen gepresenteerd werden.
Panelen algemeen Panelen Zone 1 Panelen Zone 2 Panelen Zone 3
Campagnevideo's
Tijdens het openbaar onderzoek maakten we ook een reeks video's die de verschillende plandoelstellingen aankaarten.
Wat willen we bereiken?
In 2018 legden we in de startnota voor het noordelijke deel van de Ring 4 gelijkwaardige plandoelstellingen vast:
- een logische en veilige weginfrastructuur
- een betere landschappelijke inpassing
- een betere bereikbaarheid voor fiets en openbaar vervoer
- een betere leefbaarheid in de regio
Het GRUP maakt de realisatie ervan mogelijk.
- We pakken 115 probleempunten op de Ring structureel aan. De op- en afritten moeten anders en gaan we veiliger organiseren. Dat zorgt voor minder ‘weefbewegingen’ van auto’s en dus ook voor minder incidenten. Dat verbetert dan weer de doorstroming op de Ring.
- Over, langs en onder de Ring komen 35 ecologische verbindingen zodat groenzones opnieuw met elkaar verbonden zijn. We leggen ook 8 waterlopen open. Compacte infrastructuur maakt meer dan 80 hectare ruimte vrij in een robuust openruimtenetwerk met bijkomend 153 hectare natuurgebied en 36 hectare bosgebied.
- Op en over de Ring voorzien we 27 te garanderen verbindingen voor fietsers en voetgangers. Het openbaar vervoer krijgt een volwaardige plek langs de Ring. We zorgen ervoor dat we ook de vervoersmiddelen van de toekomst ruimte kunnen geven.
- Een verbeterde doorstroming op de Ring haalt het sluipverkeer weg uit de omliggende woonkernen. Dat leidt gemiddeld tot 15 procent minder gereden vrachtwagenkilometers in de kernen. Met afschermingsmaatregelen die geluid en luchtverontreiniging tegengaan verhogen we de leefbaarheid.
Hoe pakken we dat aan?
Ontdek via de link alles over hoe we deze doelstellingen concreet aanpakken.
Wat zijn de volgende stappen?
Om het GRUP in werking te laten treden volgen er na het openbaar onderzoek nog enkele stappen:
- Nu het openbaar onderzoek is afgerond, onderzoekt de Vlaamse Regering alle inspraak en past ze het plan eventueel aan.
- Nadien neemt de Vlaamse Regering een principiële beslissing tot definitieve vaststelling en vraagt daarover advies aan de Raad van State.
- Na dat advies neemt de Vlaamse Regering een beslissing en is het GRUP definitief.
- Veertien dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad gaan de nieuwe bestemmingen en stedenbouwkundige voorschriften van kracht. Dat gebeurt maximaal 10 maanden na het openbaar onderzoek.
We onderzoeken intussen de gekozen oplossing in detail en maken concrete ontwerpen en technische plannen op zodat de omgevingsvergunningen aangevraagd kunnen worden. Daarvoor is het GRUP de basis.
De zone van Groot-Bijgaarden tot Kraainem is een groot gebied. Omdat we dat niet in een keer kunnen aanpakken, delen we het project op in fases. We starten met de zone vanaf het knooppunt met de E19 tot en met het knooppunt met de E40 naar Leuven (inclusief het aansluitingscomplex Kraainem op de E40).
Het proces tot vandaag
In de tijdlijn hieronder geven we je een overzicht van wat er al is gebeurd.
Definitieve vaststelling GRUP
Op 08 maart 2024 heeft de Vlaamse Regering het GRUP definitief vastgesteld.
De Vlaamse Regering onderzoekt de inspraak
Nu het openbaar onderzoek is afgerond, onderzoekt de Vlaamse Regering alle inspraak en past ze het plan eventueel aan.
Openbaar onderzoek over het ontwerp GRUP
Op 2 mei start het openbaar onderzoek over de plannen voor de herinrichting van het noordelijke deel van de Ring. Van 2 mei tot en met 30 juni 2023 krijgt iedereen de kans om de plannen in te kijken en feedback te geven.
De komende 60 dagen is het aan inwoners en belanghebbenden om zich uit te spreken over de plannen voor het noordelijke deel van de Ring. Dat openbaar onderzoek is een belangrijke stap in de opmaak van een nieuw gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor de zone van Groot-Bijgaarden tot en met Sint-Stevens-Woluwe.
Voorontwerp-GRUP
We werken toe naar één voorkeursalternatief. Dat dient als basis voor het voorontwerp van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, kortweg GRUP, en moet goedgekeurd worden door de Vlaamse Regering. We willen het voorontwerp-GRUP graag eind dit jaar voorleggen aan de Vlaamse Regering. Met het GRUP legt de Vlaamse overheid de bestemming van een bepaald gebied vast. Afhankelijk van de bestemming, gelden bepaalde voorschriften voor een gebied. Na de goedkeuring van het voorontwerp-GRUP, komt er een ontwerp-GRUP. Over dat ontwerp loopt vervolgens een openbaar onderzoek. Dan heb je opnieuw de kans tot inspraak
Digitale beurs
Tijdens de digitale expo die loopt van 28/03 tot en en met 25/04/2022 ontdek je wat er gebeurd is met de inspraak en hoe de plannen voor het noordelijke gedeelte van de Ring rond Brussel er op dit moment uitzien. Vanaf 21/03 kan je alvast een kijkje nemen in de onthaalruimte van de expo, het programma raadplegen en je registreren.
Scopingnota 3
Deze versie van de scopingnota verwerkt de inspraak van de publieke raadpleging en verfijnt de 3 geoptimaliseerde alternatieven verder.
Publieke raadpleging
Uit de drie geoptimaliseerde alternatieven willen we tegen eind dit jaar een voorkeursalternatief distilleren. Daarom zullen ze bestudeerd worden in een tweede ronde effectbeoordelingen. Maar eerst horen we graag jouw mening over de alternatieven. We streven immers naar een toekomstgericht concept waar zoveel mogelijk mensen hun schouders onderzetten. Tijdens de publieke raadpleging van 25 mei tot 23 juli kan je de scopingnota consulteren en adviezen formuleren.
Tussen 31 mei en 7 juni 2021 organiseerden we verschillende digitale infomomenten voor de verschillende stakeholders. Via de link hieronder kan je de opnames en de presentaties herbekijken.
Scopingnota 2
De resultaten van de eerste ronde effectbeoordelingen vormde de basis om na te gaan welke alternatieven. en varianten uit scopingnota 1 voldoen aan de vooropgestelde plandoelstellingen en welke optimalisaties er mogelijk zijn. Op basis hiervan werden een aantal alternatieven en varianten geschrapt omdat ze slecht scoorden en er geen optimalisaties mogelijkwaren. Enkele andere werden geoptimaliseerd. Het resultaat hiervan zijn de drie alternatieven die vandaag op tafel liggen en in detail beschreven staan in scopingnota 2.
Effectbeoordelingen 1
Door de alternatieven grondig te bestuderen in verschillende effectbeoordelingen, willen we weten wat hun mogelijke impact is op de omgeving, op de samenleving, op het milieu en leefbaarheid. De effectbeoordelingen die we uitvoeren zijn deze:
- het plan-milieueffectenrapport (plan-MER)
- de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA)
- het ruimtelijk veiligheidsrapport
- de verkeersveiligheideffectenbeoordeling
- de futureproof-verkenning
- het ontwerpend onderzoek
De resultaten van al deze studies leveren de input om de alternatieven te gaan beoordelen en te optimaliseren.
Scopingnota 1
In de eerste scopingnota (juni 2019) hebben we de voorgestelde alternatieven met hun varianten gebundeld in drie oplossingsrichtingen: light, parallel en lateraal. Het gaat telkens om een integraal ontwerp. Dit houdt in dat er bij alle alternatieven en varianten rekening gehouden wordt met openbaar vervoer-, fiets-, en groenverbindingen en landschappelijke inpassing. Want de herinrichting van de Ring is niet alleen een infrastructuurproject voor de autogebruiker, het zet evenzeer in op andere vervoersmodi en op de leefbaarheid in de regio.
De alternatieven die in de scopingnota beschreven zijn, worden onderzocht in verschillende effectbeoordelingen.
Gespreksavonden
Ruim 800 geïnteresseerde burgers kwamen zich tijdens de gespreksavonden informeren over de plannen voor de Ring. Het studieteam stelde de alternatieven en varianten voor de herinrichting van de Ring voor. In elke gemeente werd ingezoomd op een aantal specifieke situaties. Raadpleeg hieronder de tafelposters per zone.
Onderzoek naar redelijke alternatieven
De bijna 1000 inspraakreacties tijdens de publieke raadpleging die volgde op de publicatie van de startnota leverden nieuwe inzichten en constructieve bedenkingen op. Al die reacties voedden, in samenwerking met vele actoren, het verdere onderzoek.
Dat resulteerde uiteindelijk in drie oplossingsrichtingen met elk een aantal alternatieven en varianten: light, parallel en lateraal. Want de plandoelstellingen waarmaken, dat kan op verschillende manieren. (BEELD: 3 Oplossingsrichtingen bundelen!)
Publieke raadpleging
Tijdens de publieke raadpleging kon iedereen gedurende 60 dagen opmerkingen en adviezen inspreken op de startnota. Om iedereen de kans te geven zich goed te informeren werden er drie participatiemomenten georganiseerd: in Wemmel, Vilvoorde en Zaventem.
Experten van het departement Omgeving, van het studiebureau en van De Werkvennootschap stonden geïnteresseerden te woord over het verloop van het geïntegreerd planningsproces.
Startnota
De Vlaamse overheid keurde in mei 2018 de startnota goed. Dit betekende de start van het geïntegreerd planningsproces. De nota beschrijft onder meer de eerste onderzoeksresultaten, de plandoelstellingen, het plangebied en de aanpak van de effectrapportages.
De vier plandoelstellingen blijven het hele proces de toetssteen om oplossingen te beoordelen.
Tegelijk werd ook een eerste procesnota gepubliceerd waarin de aanpak en de overleg- en participatiemomenten van elke fase in het proces zijn beschreven.
Infomarkten en gespreksavonden
In maart 2018 organiseerden we in de Vlaamse Rand infomarkten en gespreksavonden om onze plannen en ideeën voor te stellen. Bewoners konden in gesprek gaan met experten.
Bezoekers brachten knelpunten en opportuniteiten rondom de Ring in kaart. Die input hebben we gebundeld en waar mogelijk van een antwoord voorzien. Je kan het overzicht ervan hieronder downloaden.