De (lange!) geschiedenis van de Ring

08/11/2017

De Ring rond Brussel heeft er al een lange geschiedenis opzitten, en is aan opfrissing toe. Het oudste stuk van de Ring is 65 jaar (!) oud. Zelfs het meest recente stuk Ring is al 35 jaar oud. De Ring werd ontworpen en gebouwd voor het verkeer van de vorige eeuw. De herinrichting moet de Ring nieuw leven geven, klaar voor het verkeer van vandaag en morgen. 

Het eerste idee 

Het idee om een ‘weg rond Brussel’ te bouwen, duikt voor het eerst op in 1949. De toenmalige administratie ‘Bruggen en Wegen’ neemt het idee dan op in het autosnelwegprogramma. De toenmalige ‘Ring van Brussel’ vertrekt aan het Vierarmenkruispunt in Tervuren en loopt in een ovaalvormige boog tot het Terkamerenbos in het zuiden, waar hij aansluiting vindt met de Terhulpsesteenweg. 

    De aanleg in 2 fasen

    De aanleg van de Ring rond Brussel vond plaats in 2 grote fasen. 

    1. Eind jaren 1950: De kleine ring krijgt tunnels om het verkeer snel door de stad naar de Wereldtentoonstelling Expo ‘58 te leiden. Tegelijkertijd wordt een klein stukje van de nieuwe grote ring aangelegd tussen Groot-Bijgaarden en Strombeek-Bever. De hoogdringendheid van een nieuwe grote ring verdwijnt daarmee naar de achtergrond en de werken lopen vertraging op.  
    2. Tweede helft jaren 1970: De werken worden hervat om het doorgaande verkeer rond Brussel te leiden. Hevig protest tegen de Ring in de zuidelijke gemeenten blokkeert de afwerking van het deel tussen Ukkel en Oudergem. Uiteindelijk wordt de hele Ring opengesteld in 1978. De knooppunten Strombeek-Bever, Diegem en Groot-Bijgaarden worden pas halverwege de jaren ‘80 afgewerkt.

    Strombeek-Bever in 1973