De Werken aan de Ring, wanneer starten die?

En is dat voor de auto alleen? Wat met het sluipverkeer?

Eigenlijk zijn ze al bezig, de Werken aan de Ring. Het gaat immers niet alleen over de Ring rond Brussel zelf, de R0, maar over de ruime omgeving. En zeker niet over de auto alleen. We denken even hard na over fiets- en openbaar vervoerverbindingen en over manieren om woonkernen en natuurgebieden opnieuw te verbinden. Door de infrastructuur te verbeteren en in te zetten op alle vervoersmodi in de regio, willen we ook het sluipverkeer in de omliggende gemeenten terugdringen en er de leefbaarheid verhogen.

Aan het werk

In augustus 2018 ging de schop in de grond voor het Ringtrambustracé. Niet veel later gingen we van start met de aanleg van enkele fietssnelwegen: de F28 langs de A12 en de de F23, de Kanaalroute Noord langs de het kanaal Brussel-Willebroek. En er volgde veel meer. Eerst en vooral willen we immers inzetten op alternatieven voor de auto: de fiets en het openbaar vervoer. In die zin zijn de Werken aan de Ring dus echt al volop bezig.

Ontdek al onze projecten

En de Ring zelf?

Voor het noordelijke deel van de Ring zelf werd een geïntegreerd planningsproces opgestart. Een proces dat tijd vraagt, maar zo wel ruimte voorziet voor inspraak, samenwerking en debat. Maar ook hier beginnen we heel binnenkort al te werken. Want enkele verkeerswisselaars kunnen vervroegd worden aangepakt: het op- en afrittencomplex Vilvoorde/Koningslo (Medialaan) en de H. Henneaubrug. En andere ‘quick wins’ zullen volgen.

Bekijk wat we doen in zone Ring Noord

Ook voor het oostelijke deel van de Ring en de vier grote knooppunten daar zal een geïntegreerd planningsproces worden opgestart. Een belangrijke uitdaging is het Zoniënwoud dat vandaag door de Ring doormidden wordt gesneden. Een aantal zaken, zoals de dorpskern van Jezus-Eik en fietsinfrastructuur, zal versneld worden aangepakt.

Bekijk wat we doen in zone Ring Oost

Blijf dus op de hoogte en volg ons op Facebook of schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Vragen?