Zone 1: Van Groot-Bijgaarden tot Meise

Zone 1

 

Dit gebied omvat twee grote verkeerswisselaars en alle op- en afritten daar tussenin. Het gaat om de verkeerswisselaar in Groot-Bijgaarden, waar de Ring aansluit op de E40 richting Gent en de verkeerswisselaar in Strombeek-Bever, waar de Ring aansluit op de A12 richting Antwerpen. 

Het is een erg onveilige zone. Er gebeuren vaak incidenten en er is bijna altijd file. Dat leidt dan weer tot veel sluipverkeer. De Ring loopt dwars door de woonkernen en ze deelt waardevolle natuur, zoals Laarbeekbos in twee.

Uitdagingen 

In deze zone zijn een aantal problemen die we met de heraanleg van de Ring aanpakken:

 Onveilige weginfrastructuur 

  • De op- en afritten volgen elkaar snel op. Auto’s moeten op korte afstand in- en uitvoegen. Zo ontstaan gemakkelijk ongevallen
  • In Zellik heeft de Ring een sterke hellingsgraad. Vrachtwagens vertragen daardoor. Op hetzelfde moment voegen auto’s in. Dat zorgt voor files.

 Fiets en openbaar vervoer 

  • Fietsers kunnen de Ring vandaag moeilijk kruisen. Dat is op vele plaatsen onveilig
  • De bus is hier het belangrijkste openbaar vervoersmiddel. Maar die staat mee in de file

 Leefbaarheid 

  • De files zorgen voor meer sluipverkeer in de omgeving. Vooral in het centrum van Zellik, De Limburg Stirumlaan en op de gewestwegen langs de A12 is dat storend.
  • De Ring ligt in deze zone hoger. Zo is het een fysieke en visuele barrière én ze veroorzaakt veel geluidshinder

 Natuur

  • Dieren, planten, wandelaars en fietsers kunnen de Ring niet of moeilijk oversteken. Want de Ring snijdt de open ruimte middendoor.
  • Groenzones als het Laarbeekbos en het beschermde landschap rond de hoeve Hooghof zijn afgesneden van het landschap rondom.

Ontwerpvoorstel en nieuwe bestemmingen

Om deze problemen op te lossen, moeten er bepaalde zones in het gebied een nieuwe bestemming krijgen. Dat kan weginfrastructuur zijn, maar ook bijvoorbeeld natuur of landbouw.

Zone 1

Hier zie je de nieuwe bestemmingen van het gebied van Groot-Bijgaarden tot Meise weergegeven op luchtfoto. Via de link kan je het plan downloaden en in detail bekijken. 

Pas op! Het is een zwaar bestand en laadt traag.

Bekijk het plan

Hoe pakken we de uitdagingen aan? 

Lees hier hoe de heraanleg van de Ring de problemen en uitdagingen wil oplossen. Deze ingrepen moeten de verkeersveiligheid, de duurzame mobiliteit, de leefbaarheid en de natuur in de regio verbeteren. 

 Veilige weginfrastructuur

In de zone van Groot-Bijgaarden tot Strombeek-Bever zorgen de op-en afritten die te dicht bij elkaar liggen voor een onveilige verkeerssituatie. Dat willen we oplossen.

  • Afrit 8 in Wemmel zal worden geschrapt om meer ruimte te creëren tussen de op- en afritten in de zone.
  • We onderzoeken de ontwerpvoorstellen verder om in de volgende fase tot een optimale oplossing te komen.
verkeerswisselaar 1

Verkeerswisselaar Ring/E40 in Groot-Bijgaarden

zellik

Op- en afritten nr. 10 in Zellik

Assymetrisch ‘Hollands complex’ over de Ring

Jette

Op- en afritten nr. 9 ter hoogte van Jette

Symmetrische aansluiting vormgegeven als een SPI (Single Point Interchange) die aansluit op zowel de Dikke Beuklaan als op de N290 via een extra noordelijke tak.

7a

Op- en afritten nr. 7a en de verkeerswisselaar Ring/A12 in Strombeek-Bever

Meer ruimte voor duurzame mobiliteit

Bij de herinrichting krijgen fietsers en openbaar vervoer een belangrijke plek. Zo wordt de regio veel bereikbaarder op een duurzame manier.

  • Tussen Groot-Bijgaarden en Strombeek-Bever kruisen heel wat fietssnelwegen de Ring. We voorzien in het plan dan ook heel wat veilige en aangename verbindingen over of onder Ring.
  • Het tracé van de Sneltram tussen Willebroek en Brussel blijft steeds gevrijwaard.
  • Fietsverbindingen zoals de fietssnelweg F28 tussen Meise en Brussel worden op een veilige manier geïntegreerd.

Aangenaam wonen en werken

Bij de herinrichting van de Ring is er meer dan ooit oog voor wie rond de Ring woont en werkt. Meer natuur en minder sluipverkeer. Dat zijn de speerpunten die we met het plan willen realiseren.

  • Door de veiligheid op de Ring te verhogen, verbeteren we de doorstroming. En dat zorgt uiteindelijk ook voor minder verkeer in de woonkernen rondom de Ring.
  • De Ring komt in deze zone lager te liggen. Drie overbruggingen verbinden het landschap maar zorgen ook voor een verbetering van de leefkwaliteit.
lengteprofiel

Verlaagd lengteprofiel

In deze zone komt de Ring lager te liggen dan vandaag. Dat biedt de mogelijkheid om landschapsbruggen te creëren en de verbinding tussen de woonkernen te versterken.

Meer ruimte voor natuur 

Langs de Ring liggen verschillende natuurgebieden. Die willen we alle kansen geven om zich verder te ontwikkelen:

  • We maken ecologische verbindingen aangepast aan dieren en planten die er gebruik van zullen maken. Ter hoogte van Potaarde geven we de ringslangen bijvoorbeeld een verbinding onder de Ring.
  • We leggen de Veldwaterloop, de Maalbeek en de Haverbeek open, en creëren ruimte voor de onderdoorgang van de Molenbeek onder de A12.
  • Aan Laarbeekbos komen er twee grote landschapsbruggen over de Ring.
  • Daarnaast voorzien we ook aan de De Limburg Stirumlaan en in de knoop van de A12 een ecoverbinding.
landschapsbruggen

Laarbeekbos

Het Laarbeekbos is Natura 2000-gebied. Dat betekent dat het een gebied is met Europees beschermde en zeldzame natuur. Bij de heraanleg van de Ring nemen we geen ruimte in van het Laarbeekbos.

  • Een grazige landschapsbrug van minimaal 90 meter breed.
  • Een bossige landschapsbrug van minimaal 180 meter breed.
  • Natte verbinding langs het spoor.

Daarnaast voorzien we ook bruggen ter hoogte van de Steenweg op Brussel (N290), de Koningin Astridlaan en een brede landschapsbrug ter hoogte van de De Limburg Stirumlaan.

Meer ruimte voor groen

Door de weginfrastructuur compacter te maken en waar mogelijk te ontharden, komt er ruimte vrij voor groene bermen en geluidsschermen die de kwaliteit van de omgeving verbeteren.

zone 1