Zone 2: Van Grimbergen tot Vilvoorde

zone 2

 

Dit deel ligt in het midden van het plangebied. Het strekt zich uit tussen de A12 in Grimbergen en de E19 in Vilvoorde. Hét landmark is het bekende viaduct in Vilvoorde. Dat renoveren we binnenkort al, nog voor de herinrichting van de Ring zelf.

Uitdagingen 

In deze zone zijn een aantal problemen die we met de heraanleg van de Ring aanpakken:

 Onveilige weginfrastructuur 

  • De infrastructuur is niet afgestemd op het vele verkeer dat gebruikmaakt van de Ring. Het verkeer stropt.

 Fiets en openbaar vervoer 

  • Voor fietsers is het moeilijk om de Ring hier veilig te kruisen. De bus staat samen met de auto’s mee in de file.

 Leefbaarheid 

  • Een aantal woonwijken, zoals rond de Landhuizenlaan en de Sint-Annalaan, ligt dicht tegen de Ring. De inwoners ondervinden hinder van sluipverkeer en geluidsoverlast.

 Natuur

  • De Ring verdrukt de natuur. Zo zit de Tangebeek in een koker en is er geen kwalitatieve, groene open ruimte onder het viaduct in Vilvoorde.

Ontwerpvoorstel en nieuwe bestemmingen

Om deze problemen op te lossen, moeten er bepaalde zones in het gebied een nieuwe bestemming krijgen. Dat kan weginfrastructuur zijn, maar ook bijvoorbeeld natuur of landbouw.

zone 2

Hiernaast zie je de nieuwe bestemmingen. Via de link kan je het plan downloaden en in detail bekijken. 

Pas op! Het is een zwaar bestand en laadt traag.

Bekijk het plan

 

Hoe pakken we de uitdagingen aan? 

Lees hier hoe de heraanleg van de Ring de problemen en uitdagingen wil oplossen. Deze ingrepen moeten de verkeersveiligheid, de duurzame mobiliteit, de leefbaarheid en de natuur in de regio verbeteren. 

 Veilige weginfrastructuur

Na 40 jaar is het nodig om het oude viaduct van Vilvoorde te renoveren. Daar beginnen we binnenkort al mee. Want dankzij een sterke brug kunnen we op de lange termijn de pechstrook ombouwen tot een vierde rijstrook. 

  • We zorgen voor een betere doorstroming en spelen in op de verkeersnoden
  • We werken met dynamische signalisatie en pechhavens voor en achter de brug. Zo garanderen we de veiligheid.

Meer ruimte voor duurzame mobiliteit

Bij de herinrichting krijgen fietsers en openbaar vervoer een belangrijke plek. Zo wordt de regio veel bereikbaarder op een duurzame manier.

  • Op heel wat nieuwe locaties garanderen we in het GRUP veilige verbindingen voor fietsers. Zo komt er een nieuwe fietsers- en voetgangersbrug aan de Medialaan. 
  • De Ringtrambus krijgt nu al een vlot tracé, dat blijven we garanderen. 

Aangenaam wonen en werken

Bij de herinrichting van de Ring is er meer dan ooit oog voor wie rond de Ring woont en werkt. Meer natuur en minder sluipverkeer. Dat zijn de speerpunten die we met het plan willen realiseren.

  • Geluidshinder willen we zoveel mogelijk beperken met geluidsschermen
  • Een betere inpassing van de infrastructuur in het landschap verbetert de leefkwaliteit. 

Meer ruimte voor natuur 

Langs de Ring liggen verschillende natuurgebieden. Die willen we alle kansen geven om zich verder te ontwikkelen:

  • Met tal van ecologische verbindingen geven we ruimte aan de natuur. We zorgen ervoor dat de Ring niet langer een barrière vormt voor planten en dieren.
  • We zorgen ook voor extra ruimte naast de waterlopen, voor wateropvang bij regenweer. We beperken het overstromingsrisico en stimuleren dat het water in de bodem sijpelt.
tangebeek

Open Tangebeek

We halen de Tangebeek uit haar koker. Daarmee versterken we het groenblauwe netwerk in de regio. We zorgen ook voor extra ruimte naast de waterlopen, voor wateropvang bij regenweer. We beperken het overstromingsrisico en stimuleren dat het water in de bodem sijpelt.