Zone 3: Van Machelen tot Kraainem

zone 3

 

Dit gebied strekt zich uit van Machelen tot Kraainem, met Zaventem en de luchthaven daartussen. De verkeersinfrastructuur overheerst hier en de ruimte voor de natuur is zeer beperkt. Voor fietsers en voetgangers is het moeilijk om de Ring te kruisen. 

Ter hoogte van Machelen liggen twee belangrijke verkeersknopen erg dicht bij elkaar. Ook is de afstand tussen de vele op- en afritten klein en de aansluiting op het onderliggend wegennet niet logisch. Kortom, heel onveilig allemaal.

Uitdagingen 

In deze zone zijn een aantal problemen die we met de heraanleg van de Ring aanpakken:

 Onveilige weginfrastructuur 

  • De verkeerswisselaars Ring – E19 en Ring – Leopold-III-laan liggen te dicht bij elkaar. 
  • In Kraainem ontstaat een gevaarlijke verkeerssituatie door op- en afritten die versnipperd zijn en aansluiten op andere wegen. Dat zorgt voor heel wat files en ongevallen.

 Fiets en openbaar vervoer 

  • Voor fietsers zijn er veel knelpunten. Daardoor is vlot en veilig rijden moeilijk. In de omgeving van de Ring zijn de voet- en fietspaden onveilig of zelfs onbestaand.
  • Ook het openbaar vervoer ondervindt veel lasten. Dat leidt tot doorstromingsproblemen.

 Leefbaarheid 

  • Door files op de Ring ontstaat sluipverkeer in de omgeving van de woonkernen van Zaventem en Sint-Stevens-Woluwe. 
  • In Zaventem en Diegem snijdt de Ring woonkernen doormidden.

 Natuur

  • Waterlopen, zoals de Woluwe en de Kleine Maalbeek zijn ingekokerd
  • Onder meer in de Woluwevallei is de natuur versnipperd en biedt ze weinig mogelijkheden voor mens en dier.

Ontwerpvoorstel en nieuwe bestemmingen

Om deze problemen op te lossen, moeten er bepaalde zones in het gebied een nieuwe bestemming krijgen. Dat kan weginfrastructuur zijn, maar ook bijvoorbeeld natuur of landbouw.

zone 3

Hiernaast zie je de nieuwe bestemmingen op luchtfoto. Via de link kan je het plan downloaden en in detail bekijken. 

Pas op! Het is een zwaar bestand en laadt traag.

Bekijk het plan

 

Hoe pakken we de uitdagingen aan? 

Lees hier hoe de heraanleg van de Ring de problemen en uitdagingen wil oplossen. Deze ingrepen moeten de verkeersveiligheid, de duurzame mobiliteit, de leefbaarheid en de natuur in de regio verbeteren. 

 Veilige weginfrastructuur

Ook in deze zone zorgen de op-en afritten die te dicht bij elkaar liggen voor een onveilige verkeerssituatie. Dat willen we oplossen.

  • Lokaal en doorgaand verkeer scheiden we met een parallelstructuur.
  • De R22 blijft aangesloten op de parallelweg in noordelijke richting
  • Door het verhogen van de afstand tussen de verschillende op- en afritten verhogen we ook de verkeersveiligheid. We voorzien bovendien goed functionerende op- en afritten die minder ruimte innemen.
  • In Diegem en Machelen stellen we de op- en afrit met Ring in de verkeerswisselaar Ring/E19 open, zodat er een betere ontsluiting ontstaat tussen de Ring en de Woluwelaan.
  • We vervangen ook de zogenoemde ‘turbineknoop’, de verkeerswisselaar Ring/E40, waardoor veel meer plaats vrijkomt voor goede fietsinfrastructuur en voor groen. Ook in Kraainem vernieuwen we de op- en afritten.
Machelen

Verkeerswisselaar Ring/E19 in Machelen

Zaventem

Op- en afritten nr. 3 aan de R22 en de Hector Henneaulaan in Zaventem

Kraainem

Verkeerswisselaar Ring/E40 in Sint-Stevens-Woluwe en op- en afritten in Kraainem

Meer ruimte voor duurzame mobiliteit

Bij de herinrichting krijgen fietsers en openbaar vervoer een belangrijke plek. Zo wordt de regio veel bereikbaarder op een duurzame manier.

  • Samen met de herinrichting van de weginfrastructuur zorgen we voor aanleg van veilige en aangename verbindingen over en onder de ring, met ruimte voor aparte busbanen en kwalitatieve voet- en fietspaden.
  • In de middenberm van de E19 loopt een spoorweg. Zij vormen allebei een barrière die we met de heraanleg doorbreken.

Aangenaam wonen en werken

Bij de herinrichting van de Ring is er meer dan ooit oog voor wie rond de Ring woont en werkt. Meer natuur en minder sluipverkeer. Dat zijn de speerpunten die we met het plan willen realiseren.

  • De geluidsafscherming rondom de knoop Machelen wordt verbeterd en tussen Machelen-centrum en de Beaulieuwijk wordt een landschapsbrug voorzien.
  • We versterken de verbinding tussen de woonkernen van Diegem en Diegem-Lo. We behouden ook een lokale connectie tussen Sint-Stevens-Woluwe en Zaventem-Centrum en creëren er een parkverbinding langs de Woluwevallei.
  • De woonkernen rondom de Ring kennen veel sluipverkeer. Met Werken aan de Ring willen we dit sluipverkeer opnieuw naar de Ring leiden.
  • Door het openleggen van de Woluwe en de aanleg van bufferbekkens verminderen we het risico op overstromingen.

Meer ruimte voor natuur 

Langs de Ring liggen verschillende natuurgebieden. Die willen we alle kansen geven om zich verder te ontwikkelen:

  • De Werken aan de Ring zijn een kans om ecologische verbindingen over, onder en langs de Ring en de E40 te creëren. Het laat ons ook toe om de barrière die de E19, de spoorweg en de Ring voor dieren vormt, weg te werken. Net als fietsers en voetgangers kunnen zij daarna veilig kruisen.
  • Voor de Woluwe garanderen we onder de Ring een open verbinding. Die zal de groene zones aan beide kanten van de Ring verbinden tot één landschapspark.

 

Meer ruimte voor groen en open waterlopen

woluwe

Woluwevallei

De heraanleg van de Ring en het inzetten op ecologische verbindingen is voor de Woluwevallei een echte meerwaarde. Zowel voor de natuur en de waterhuishouding als voor het landschap en recreatie. We geven de Woluwe en haar natuurlijke vallei zo meer ruimte. Een hele uitdaging, omdat de natuur hier onder druk staat en de Woluwe zelf vaak onder de grond ligt. Onze ingrepen versterken de ecologisch waarde van de Woluwevallei. Bovendien herstellen én versterken we zo ook het groenblauwe netwerk.

Groene omgeving voor meer leefkwaliteit

Door de weginfrastructuur compacter te maken en waar mogelijk te ontharden, komt er ruimte vrij voor groene bermen en geluidsschermen die kwaliteit van de omgeving verbeteren.

Groene omgeving