Drie alternatieven voor Ring Noord

Op dit moment liggen er drie mogelijke scenario’s op tafel voor de herinrichting van het noordelijke deel van de Ring rond Brussel. Dit is het deel tussen Groot-Bijgaarden en Sint-Stevens-Woluwe. Die alternatieven zijn het resultaat van intensief studiewerk en brede samenwerking met heel veel partijen. Ze zijn in detail beschreven in de tweede versie van de scopingnota die in het voorjaar van 2021 werd gepubliceerd. Hieronder gidsen we jou door de belangrijkste bouwstenen van het project.

Op 31 mei 2021 gaven we een uitgebreide toelichting via een webinar. Je kan de presentatie en de infosessie herbekijken:

Bekijk de presentatieHerbekijk de infosessie

 

Filmpje over de alternatieven

De alternatieven in 15 minuten samengevat

Het uitgangspunt

Alle alternatieven moeten bijdragen aan de plandoelstellingen:

  • Verhogen van de verkeersveiligheid
  • Verbeteren van de bereikbaarheid met de fiets, openbaar vervoer en andere duurzame vervoerswijzen
  • Verhogen van de leefbaarheid rondom de Ring
  • Verhogen van de landschappelijke inpassing van de infrastructuur

In elk alternatief is nu al een groot aantal lokale verbindingen onder en over de Ring gedefinieerd: nieuwe verbindingen voor de fiets, het openbaar vervoer, de auto of fauna en flora; en ook bestaande verbindingen zullen we versterken. Zodat de Ring niet langer de barrière is, die ze vandaag nog vaak is.

 

Wat ligt er op tafel?

De alternatieven en hun varianten

Hieronder leggen we je graag de basisprincipes uit van de drie geoptimaliseerde alternatieven die vandaag op tafel liggen. Benieuwd naar wat dat betekent voor de verschillende zones? Dat ontdek je hier:

Zone Wemmel Zone Vilvoorde Zone Zaventem

Alternatief 1

Alternatief 1

In dit alternatief optimaliseren we de bestaande ringinfrastructuur zodat ze voldoet aan de huidige veiligheidsnormen. We maken de inrichting eenvoudiger en beter ‘leesbaar’. 

Hoe doen we dat? Sommige op- en afritten voegen we samen of koppelen we los van de Ring. Zo daalt het aantal ‘weefbewegingen’ en kans op ongevallen. We zorgen er wel voor dat de zones rond de Ring voldoende ontsloten worden zodat het onderliggend wegennet geen extra verkeer te slikken krijgt. 

Alternatief 2

Alternatief 2

In dit alternatief scheiden we doorgaand verkeer en lokaal bestemmingsverkeer via een parallelstructuur.

Hoe doen we dat? Aan de vier grote verkeerswisselaars in Groot-Bijgaarden, Strombeek, Machelen en Sint-Stevens-Woluwe kan je wisselen tussen hoofdbaan (de doorgaande ringweg) en de parallelbaan (de stedelijke ringweg).  Om te vermijden dat op- en afritten te dicht op mekaar liggen, zullen we er ook hier een aantal loskoppelen van de Ring.  

Alternatief 3

Kunnen we een combinatie van alternatief 1 in de regio Wemmel en Vilvoorde combineren met alternatief 2 in de regio Zaventem? Dat onderzoeken we voor alternatief 3. De eerste studies zijn positief. In de nieuwe fase van effectbeoordelingen bekijken we wat de impact is van het combineren van beide alternatieven. 

Varianten

In elk alternatief bestuderen we een aantal varianten, zoals de impact van

  • een snelheidsbeperking van 70 km/u
  • verschillende verkeerswisselaars
  • een verlaagd lengteprofiel ter hoogte van Laarbeekbos