FAQ Viaduct Vilvoorde

Waarom duren de werken 8 jaar?

Het renoveren van een van de langste bruggen van Vlaanderen op een hoogte van meer dan 30 meter is een immens en ingewikkeld werk. De aannemer schat hiervoor inderdaad acht jaar nodig te hebben. Dat heeft diverse redenen: 

  1. Het Viaduct telt twee bruggen van elk 1.700 meter lang en 20 meter breed. Dat is 68.000 vierkante meter ofwel bijna 60 keer de Europabrug in Vilvoorde! Het renoveren van zo’n grote oppervlakte is erg arbeidsintensief en vergt nu eenmaal veel tijd.
  2. We gaven de opdracht om niet enkel de bovenzijde, maar ook de onderzijde en de volledige binnenkant van het Viaduct te vernieuwen. Dat is flink wat meer werk dan bijvoorbeeld enkel een asfaltlaag aan de bovenzijde vervangen.
  3. Bij de uitvoering van de werken staat veiligheid op de eerste plaats, zowel voor de omwonenden als voor de arbeiders op de werf. Zeker omdat men ook op een hangende stelling aan de onderzijde van het Viaduct werkt. Gecontroleerd en veilig werken heeft steeds voorrang op snel en risicovol. 
  4. Omdat we het verkeer zoveel als mogelijk over de brug laten rijden, kan de aannemer telkens maar op de helft van het viaduct werken. 
  5. De aannemer neemt de hoogste voorzorgsmaatregelen bij het nauwkeurig verwijderen van de verflagen met asbest. De arbeiders werken hiervoor met speciale pakken in volledig afgesloten ruimtes die constant in onderdruk worden gehouden. Zeer moeilijk werk in kleine ruimtes waardoor ook hier niet veel arbeiders op hetzelfde ogenblik kunnen werken. 
  6. Om alsnog tijd te winnen, werkt de aannemer in verschillende ploegen die elkaar afwisselen. Zo blijft de werf draaien, soms ook tijdens de nacht.

Zijn er alternatieven voor de wagen?

Met de wagen zoeken naar alternatieve wegen in de buurt is af te raden. De lokale wegen zijn immers niet voorzien op zoveel doorgaand verkeer. Wie de hinder wil vermijden, denkt best na over de fiets of het openbaar vervoer. Binnen het programma Werken aan de Ring hebben we de voorbije jaren bewust eerst werk gemaakt van meer fietssnelwegen en beter openbaar vervoer langs de Ring. Zo worden fiets, tram, bus en trein stap voor stap waardige alternatieven voor de auto.

Plan je reis via de routeplanner van De Lijn.

En neem zeker een kijkje op de routeplanner met fietssnelwegen.

Kan ik altijd over het Viaduct blijven rijden met de (bestel)wagen?

Ja, alle (personen)vervoer onder de 3,5 ton zal altijd over het Viaduct kunnen rijden; soms wel op versmalde rijstroken en aan een verlaagde snelheid.

Kan zwaar verkeer (+3,5 ton) altijd over het Viaduct blijven rijden ?

Richting Gent is dit altijd mogelijk op versmalde rijstroken en aan een verlaagde snelheid. Richting Zaventem is dit ook mogelijk op versmalde rijstroken en aan een verlaagde snelheid, behalve vanaf april 2024 tot eind 2025. Dan kan er tijdens het weekend geen verkeer zwaarder dan 3,5 ton (lading inclusief) over het Viaduct. Omrijden kan via de (boven)lokale omleidingen. Meer informatie op het tabblad omleidingen.

Waarom mag zwaar verkeer (+3,5 ton) soms niet op het Viaduct en (bestel)wagens wel?

Om het Viaduct te verstevigen, moet de aannemer op sommige momenten zeer nauwkeurige laswerken uitvoeren. Dat is niet mogelijk wanneer vervoer zwaarder dan 3,5 ton over de brug rijdt. Het gewicht van  zwaar verkeer veroorzaakt namelijk te veel trillingen.

Wat met het veilig verwijderen van de asbesthoudende verf?

Het verwijderen van de asbesthoudende verfcoating op het staal onder het Viaduct heeft onze grootste aandacht. We hebben de aannemer heel wat veiligheidsvoorschriften opgelegd, zowel voor zijn arbeiders als voor de omgeving. Zo wordt de hangstelling onder het Viaduct volledig ingepakt in folie en constant in onderdruk gehouden. Op deze manier kan er geen stof naar buiten.

In bepaalde fasen gelden andere regels in het weekend voor zwaar verkeer (+3,5 ton), maar wanneer begint en eindigt het weekend?

Vanaf april 2024 tot minstens eind 2025 gelden andere regels voor verkeer zwaarder dan 3,5 ton tijdens het weekend. Momenteel gaan we uit van een start van het weekend op vrijdagavond 21u en wordt het weekend beëindigd op maandagmorgen 5u. Op korte termijn wordt dit nog verder besproken nog met de wegbeheerder AWV. Meer info hierover volgt snel.