Investeren in weginfrastructuur 

De huidige inrichting van de Ring is onoverzichtelijk en niet meer aangepast aan de verkeersstromen van vandaag. Met structurele files en tal van ongevallen tot gevolg. We zetten met de herinrichting van de Ring dan ook voluit in op meer veiligheid en een vlottere doorstroming. 

 

 

Parallelbanen scheiden lokaal van doorgaand verkeer

Om de Ring rond Brussel veiliger te maken, worden lokaal en doorgaand verkeer gescheiden. Zo verminderen de gevaarlijke 'weefbewegingen' van voertuigen die kriskras door elkaar rijden om de Ring op te rijden of een afrit te nemen. 

we gaan de huidige Ring herinrichten met hoofd- en parallelbanen. Hoofdbanen voor het doorgaande verkeer: verkeer dat de Ring gebruikt voor langere afstanden, van de ene snelweg die op de Ring uitkomt naar de andere. 

Parallelbanen voor het lokale verkeer: verkeer dat de Ring gebruikt om een op- of afrit te nemen naar een gemeente in de Vlaamse Rand of het Brussels Gewest. De parallelrijbaan biedt ook een oplossing om het sluipverkeer weg te leiden van de omliggende gemeenten. 

 

 

Compacte verkeerswisselaars creëren een overzichtelijke infrastructuur

De verkeerswisselaars verbinden met de Ring met andere snelwegen en lokale invalswegen. Deze knooppunten zijn vandaag nodeloos complex. Bij de herinrichting van deze knelpunten streven we naar compacte verkeerswisselaars met een minimum aan verloren ruimte in de knoop. 

Zo willen we directe en logische verbindingen maken die een vlotte doorstroming van het verkeer bevorderen. Elke verkeerswisselaar wordt geïntegreerd in het omliggende landschap. Door de kiezen voor compacte knopen, geven we bovendien ruimte terug aan de omgeving.