Investeren in weginfrastructuur 

De huidige inrichting van de Ring is onoverzichtelijk en niet meer aangepast aan de verkeersstromen van vandaag. Met structurele files en tal van ongevallen tot gevolg. We zetten met de herinrichting van de Ring dan ook voluit in op meer veiligheid en een vlottere doorstroming. 

Hier lees je meer over wat we met de herinrichting van de Ring willen bereiken. In maart 2018 gaven we meer toelichting bij ons ontwerpproces. Alle informatie daarover vind je gebundeld per specifieke zone:

Zone Wemmel

Zone Vilvoorde

Zone Zaventem

 

Lokaal en doorgaand verkeer van elkaar scheiden

Door lokaal en doorgaand verkeer van elkaar te scheiden, vermijden we de gevaarlijke “weefbewegingen” van voertuigen die kriskras door elkaar rijden om de Ring op of af te rijden. 

In het ontwerplan stellen we een herinrichting met hoofd- en parallelbanen voor. Hoofdbanen voor het doorgaande verkeer: verkeer dat de Ring gebruikt voor langere afstanden, van de ene snelweg die uitkomt op de Ring naar de andere. En parallelbanen voor het lokale verkeer: verkeer dat de Ring gebruikt om een op- of afrit te nemen naar een gemeente in de Vlaamse Rand of het Brussels Geweest. De parallelbanen kunnen ook het sluipverkeer wegleiden van de omliggende gemeenten.

 

 

 

Compacte verkeerswisselaars creëren een overzichtelijke infrastructuur

De verkeerswisselaars verbinden met de Ring met andere snelwegen en lokale invalswegen. Deze knooppunten zijn vandaag nodeloos complex. Bij de herinrichting van deze knelpunten streven we naar compacte verkeerswisselaars met een minimum aan verloren ruimte in de knoop. 

Zo willen we directe en logische verbindingen maken die een vlotte doorstroming van het verkeer bevorderen. Elke verkeerswisselaar wordt geïntegreerd in het omliggende landschap. Door de kiezen voor compacte knopen, geven we bovendien ruimte terug aan de omgeving.