Projectgebied Zaventem

De toekomst van de Ring in Machelen, Zaventem en Kraainem

Regio

Kraainem Machelen Zaventem

Projectstatus

Gepland

De Ring rond Brussel is dringend aan vernieuwing toe. De snelweg is onveilig, slibt vaak toe en je kunt er moeilijk oversteken als voetganger of fietser. Er is weinig plaats voor groen en de leefbaarheid voor omwonenden staat onder druk.

Met het programma Werken aan de Ring pakken we die problemen aan. We verbeteren de mobiliteit en de leefbaarheid op én langs de Ring. Zo zorgen we voor veiliger verkeer, een vlottere doorstroming, minder sluipverkeer en meer ruimte voor natuur.

De plannen om de Ring om te bouwen, zijn het verst gevorderd in de gemeentes Machelen, Zaventem en Kraainem. De meeste studies zijn er afgelopen. In 2024 dienen we de omgevingsvergunning in. Die is nodig om straks de Ring en de bijhorende omgeving om te bouwen. Na het verkrijgen van de omgevingsvergunning, kunnen we een aannemer aanstellen om de werken uit te voeren.

 

Deelzones

Het projectgebied is opgedeeld in verschillende deelzones. Lees hier in detail hoe we de vernieuwing per zone aanpakken. 

 

Waar werken we in dit gebied aan? 

 

Veilige wegen

In deze zone is er een parallelstructuur die bestaat uit een stedelijke en doorgaande ringweg. Deze parallelstructuur wordt voorzien tussen de verkeerswisselaar van de E40 en die van de E19. Doorgaand verkeer volgt de doorgaande ringweg. Wie naast de Ring woont of werkt en op de Ring wil geraken, neemt de stedelijke ringweg. Deze scheiding van verkeersstromen zorgt voor veiliger verkeer en een betere doorstroming op de Ring. Tegelijk werken we gevaarlijke punten op de Ring weg. Voor de zone Machelen-Zaventem-Kraainem gaat het om 48 onveilige punten. 

veilige wegen
ruimte weg

Ruimte voor alle weggebruikers

De Ringtrambus en de Luchthaventram zijn grote projecten van Werken aan de Ring die een groter aanbod openbaar vervoer garanderen. Onder meer vrije busbanen zorgen voor een betere doorstroming. 

Er komen nieuwe fiets- en voetgangersverbindingen onder en over de Ring. De bestaande verbindingen verbeteren we. Daarmee breidt het fiets- en wandelnetwerk rond Brussel stevig uit. De woon- en werkgebieden aan beide kanten van de Ring zijn dan beter verbonden. Zo’n veilig wandel- en fietsnetwerk werkt uitnodigend, zowel voor woon-werkverkeer als voor recreatieve wandelingen en fietstochten. 

 

aangenaam wonen

Aangenamer wonen rond de Ring 

Een uitgebreid fiets- en wandelnetwerk rond de Ring verbetert de bereikbaarheid en zorgt voor een betere leefkwaliteit voor wie er woont en werkt. Maar de ambities reiken verder. 

Een veiligere Ring zorgt voor een betere doorstroming en minder verkeer in de omliggende woonkernen. Langs de Ring komen geluidschermen en groene bermen. Zo verminderen we o.a. de geluidsoverlast en werken we aan een betere luchtkwaliteit. Door de weginfrastructuur compacter in te richten, komt er veertig hectare ruimte vrij in deze zone van de Ring, van Machelen tot Kraainem. Waterbekkens in deze groene ruimte bufferen regenwater. De groene ruimte zelf vormt een aaneengesloten parklandschap voor mensen, planten en dieren langs de Ring. 

 

natuur

Bewegingsvrijheid voor de natuur 

De bossige bufferstroken en de grazige bermen langs de Ring vormen vandaag al een van de belangrijkste groene zones in de noordrand van Brussel. De Ring is voor een groot deel in de Woluwevallei gebouwd en vormt daardoor een barrière voor de natuur en het water. Daarom leggen we opnieuw ecologische verbindingen aan. 

In de regio van Machelen-Zaventem-Kraainem realiseren we onder meer deze belangrijke ecologische verbindingen: 

  • We verbinden de bossen langs de binnenring en doorheen de knoop E19 richting Floordambos. Zo vormen we een aansluitende bosverbinding tussen Zoniënwoud en Floordambos
  • We verbinden de kouters en vormen zo één open ruimtegebied 
  • Kleine Maelbeekvallei in Kraainem 
  • Woluwevallei in Kraainem, Zaventem en Machelen 

 

woluwe

Woluwevallei

De herinrichting van de Ring biedt kansen om de Woluwevallei en de groenstructuren rondom te versterken en tot een groot landschapspark om te vormen. Daarin staan water, groen en verbondenheid centraal.

Voor planten en dieren komen er ecologische verbindingen. Tegelijk verbinden we de parkstructuren. In het noorden van het gebied zorgt een boscorridor voor een verbinding van het Floordambos met de Woluwevallei. Ook verbreedt het park in Zaventem en komen er meerdere toegangen tot het Molenbos dat bovendien een ruime uitbreiding krijgt. Daarnaast komt er bij de herinrichting van de Ring ruimte vrij om publiek groen te voorzien, bijvoorbeeld aan het viaduct in Kraainem en de parkbrug aan de P. Schroonsstraat.

Door de Woluwe en de Kleine Maelbeek open te leggen, en infiltratiegrachten en -bekkens aan te leggen voor het afstromende wegwater, is er ruimte om water op te vangen, te infiltreren en te bufferen. Zo zorgen we voor 600 m3 waterbuffering per hectare verharding. Voor het volledige gebied betekent dit meer dan 40.000 m3 water of ruim 16 olympische zwembaden. Zo levert de Woluwevallei een belangrijke meerwaarde voor zowel mensen, dieren als planten.

Minder hinder, daar werken we nu al aan

Benieuwd naar onze minder hinder maatregelen? Lees er hier alles over.  

Meer info